Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer, je droomt te klein. Stel jezelf eens een belachelijk groot doel

Ondernemers mogen best eens wat ambitieuzer denken, vindt columnist en YoungCapital-ondernemer Hugo de Koning. Topondernemers als Pieter Zwart en Jitse Groen doen het ook en zij zijn er ver mee gekomen.

Hugo de Koning
Foto: Merlijn Doomernik

Elk jaar ga ik wel eens lunchen met Pieter Zwart van Coolblue en Jitse Groen van Thuisbezorgd. En als ik daarna in de auto stap, denk ik altijd: shit, wat ben ik toch een amateur.

Ik ben trots op wat we met YoungCapital hebben bereikt: een bedrijf met fantastische mensen dat in de top van de hardste groeiers staat, maar toch. Ik kan nog zoveel leren van Pieter en Jitse! 

Als een bedrijf eenmaal groot is, neemt het groeipercentage elk jaar af. Logisch, want het is steeds moeilijker om nog marktaandeel te veroveren. Maar bij Coolblue en Thuisbezorgd lijkt die regel niet op te gaan. Pieter zegt bijvoorbeeld rustig: ‘Dit jaar gaan we verdubbelen.’ Hij meent het, en hij haalt het nog ook. Ongekend. 

Musk, Branson en Bezos hebben ambities die volslagen onrealistisch zijn, maar dat kan ze niets schelen

Die mindset maakt dat Zwart en Groen voor mij in het rijtje Musk, Branson en Bezos thuishoren. Echte topondernemers, die vanaf dag één extreem groot denken. Ze hebben ambities die volslagen onrealistisch zijn, maar dat kan ze niets schelen. Hun honger naar groei is te sterk. En in plaats van een paar jaar vooruitkijken, zoals de meesten, dromen zij van een imperium waar ze decennia lang aan bouwen.  

Wat maakt nou dat sommigen zo groot denken en hun dromen ook realiseren? En wat weerhoudt andere ondernemers ervan om hetzelfde te doen? 

Het ego zit in de weg

Volgens mij zit dat zo: ondernemers die klein dromen, zijn veel te bescheiden. Ze onderschatten hun eigen capaciteiten en zijn bang dat ze grote doelen niet zullen halen. ‘Als ik nou maar een beetje aan de veilige kant blijf, dan stel ik nooit iemand teleur’, denken ze. 

Je ego zorgt ervoor dat je niet te hard werkt, zodat het geen verloren moeite zal zijn

Iedereen heeft dit soort angsten. Ze komen voort uit ons ego, dat zijn uiterste best doet om ons te beschermen. Het ego zorgt ervoor dat je niet te hard werkt, zodat het geen verloren moeite zal zijn. Het zegt tegen je dat je tevreden moet zijn met wat je hebt en geen risico moet nemen. Het maakt dat je geen uitdagingen aangaat, zodat je niet kunt falen. 

Groot of klein denken heeft dus niks met talent te maken. Je bent niet geboren als kleine denker, maar je hebt je ego toegestaan om je dromen te onderdrukken. Daar kun je dus iets aan doen! 

Ga jij de uitdaging aan?

Ik wil je uitdagen. Stel een belachelijk groot doel voor de lange termijn. Schrijf het op en werk ernaartoe. Spreek je ego streng toe: het gaat er niet om of je het haalt, het gaat erom dat je je best doet.

Ze zeggen weleens dat je realistische doelen moet stellen, omdat het demotiveert als je ze niet haalt. Voor die mensen wil ik graag een nieuw perspectief bieden. Want wat is beter?  

  • Je stelt een realistisch doel van 20 procent omzetgroei en haalt het. 
  • Je stelt een bizar doel van 100 procent omzetgroei en haalt 50 procent. 

Bram, Rogier en ik hebben er een handje van om doelen te stellen die anderen ‘absurd’ noemen. Wij vragen ons af: wat hebben we nodig om dit jaar te verdubbelen?

Zo’n vraag helpt ons altijd om goed na te denken over wat we nodig hebben. Hier meer geld in steken, daar meer mensen aannemen. Zo proberen we het klein te maken, zodat we vol vertrouwen stappen kunnen zetten. Het heeft ons veel gebracht. 

Ik wil wedden dat ook jij op deze manier meer uit jezelf kunt halen dan je ooit voor mogelijk hield. 

lk doe met je mee

Weet je wat? Ik doe met je mee. Ik heb wel een bizar doel in mijn hoofd: Randstad verslaan. Meer mensen dan zij aan het werk helpen.  

Mijn bizarre doel: Randstad verslaan. Ik geloof dat het ons gaat lukken

Ja, ik weet het, Randstad is een reus. Ze timmeren al 65 jaar aan de weg en wij pas 22 jaar. Maar ik geloof dat het ons gaat lukken. Dit wordt ons beste jaar ooit. 

Wij willen een wereldwijde topspeler worden, en daarom krijgt onze holding een nieuwe naam: The Works. We hebben al sterke merken, zoals Studentenwerk, YoungCapital en Jobbird, en hopen die lekker veel broertjes en zusjes te gaan geven de komende jaren. The sky is the limit. En het is tijd voor vernieuwing.

Wat is jouw doel?