In mijn hoofd heb ik hem al 10 keer geschreven, de open brief aan Taco Dibbits. Hij gaat als volgt:
‘Beste Taco,
150 miljoen is een hoop geld voor een schilderij van Rembrandt. Politiek rechts reageert met ‘als er zoveel naar een schilderij gaat, dan ook 150 miljoen naar de ZZPers’. Politiek links zegt ‘zo’n zelfde bedrag naar de cultuursector en nog zo’n bedrag naar de zorg’. Dat telt op tot 600 miljoen. Dat is een hoop geld.
Ik stel voor dat je een deel van het geld ophaalt bij de cryptobourgoisie. Deze nieuwe rijken hebben afgelopen tijd nogal huisgehouden op de kunstmarkt.
Zo is een werkje van een anonieme kunstenaar Pak begin deze maand nog voor 81 miljoen euro verkocht. Het is het duurste kunstwerk van een nog levende kunstenaar ooit. En het is ook een volledig digitaal werk.
Mislukte planeten en gladde biljartballen
Jij haalt waarschijnlijk je neus op voor de kunstzinnigheid van “The Merge” (zo heet het werk van Pak), dat het midden houdt tussen een stel mislukte planeten en een setje gladde biljartballen. Ook de andere digitale kunst zoals grofkorrelige plaatjes van apen waar miljoenen voor wordt betaald zul je waarschijnlijk niet in het Rijks aan de muur willen hangen.
Zie hier ook de kans. Wat als je nu de cryptomiljonairs nu eens echte kunst serveert? Hoeveel zou dat dan wel niet opbrengen?
Voor alle duidelijkheid, we hebben het niet over de verkoop van het echte ding, maar een aftreksel, de digitale variant van de Rembrandt. Die kan je als NFT verkopen. Morgan Stanley voorspelt dat in 2030 er 300 miljard dollar om zal gaan in deze NFT-markt.
Twitterstormpje
Ik hoef jou niet uit te leggen wat NFT’s zijn. Van de Nachtwacht is immers al een NFT gemaakt, alleen niet door jullie zelf. Het leverde een klein Twitterstormpje op toen bekend werd dat de het Global art museum een heuse digitale Rijkscollectie aan het klaarstomen is voor de verkoop.
Een deel van de opbrengst gaat naar jullie toe zeggen ze, maar het Rijksmuseum legt uit dat jullie daar niet voor in zijn. De sympathieke open data policy van het Rijks zegt immers dat de digitale varianten van jullie kunst niet exclusief kan worden verkocht. Het leverde veel twitter likes en hartjes op, maar dat is toch wat anders dan klinklare munten.
Advocatenkatoor Stibbe is er nog niet zo zeker van of wat het Global Art Museum doet illegaal is. Ik raad je aan hun artikel over legale en illegale hyperlinks te lezen en zelf je conclusie te trekken. De hoofdredacteur van de Journal of World Intellectual Property zegt op zijn beurt in het artikel ‘Copyfraud and copyright infringement in NFTs’ dat wat het Global art museum doet weliswaar smakeloos is maar niet illegaal
Rebelsheid
De Vaandeldrager, het schilderij van Rembrandt waar we het hier over hebben is ‘diepgeworteld in de Nederlandse cultuur’ zeg jij, ‘Het symboliseert rebelsheid van de schilder en zijn land’. Het zijn mooi gekozen woorden die ik graag even naar je terug kets. Enige rebelsheid ten aanzien van de financiële constructie om het werk naar Nederland te krijgen is niet alleen gepast gezien het onderwerp, maar ook noodzakelijk gewenst.
Je zult vast blij zijn dat de Tweede Kamer al akkoord is gegaan. De senaat zal vast wel volgen. Maar ook al is het politieke geld binnen zou het charmant zijn via een cryptoroute een deel van het geld naar het Nederlandse volk terug te sluizen. Dat kan ook na de hamerstukken in de kamer.
Rijke cryptobevolking
Er is veel geld onder de cryptobevolking, maar daar dus gebruik van. Het werk van Pak is eerst opgedeeld in 312.686 eenheden en toen als worst voorgehouden aan deze nieuwe rijken die vervolgens gretig toehapten.
Wat we van de korte en onstuimige geschiedenis van de NFT’s weten is dat niets is wat het lijkt, ook de juridische aspecten zitten vol met verrassingen.
Mocht je toch twijfels hebben of de digitale Vaandeldrager nu wel in een NFT moet worden aangeboden, neem dan die van mij. Ik heb er met hulp van kunstrmatige intelligentie acht varianten van gemaakt die duidelijk anders zijn dan het digitale origineel. Je mag ze van me hebben en doorverkopen als NFT om de Rijks-kas te spekken. Ik hoop ooit de echte Vaandeldrager in jouw museum te mogen bewonderen.
Vriendelijke groet,
Menno van Doorn
PS. Als je aan de slag wil gaan met NFT’s, neem dan het afkopen van de CO2 voetafdruk van de blockchaintechnologie mee in het financiële plaatje. Digitale kunst vreet gruwelijk veel energie.’