Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bozoma Saint John (ex-Uber) over hoe je een succesvol eigen merk opbouwt

Als voorvechter van vrouwelijke ondernemers is de Amerikaanse Bozoma Saint John tegelijk fel én inspirerend. Wordt de beste in je vakgebied en wees daar trots op, hoorde Paulien van Eerdenburg haar zeggen tijdens de Girllboss Rally in Los Angeles.

Wanneer Bozoma Saint John het podium van de Girlboss Rally oploopt komt er ook echt iemand op. Door haar mega-heals lijkt ze wel 2 meter lang (en ze draagt een fluoriserend jurkje). Vanaf het moment dat ze begint te praten kan je niet meer om Badassboz, zoals ze zichzelf noemt, heen. Dit is echt een powerhouse eerste klas.

Saint John was tot deze maand Chief Brand Officer bij taxi-dienst Uber, en is nu Chief Marketing Officer bij marketingbedrijf Endeavor. Volgens Saint John moet je niet te bescheiden zijn bij het opbouwen van je eigen merk. Wees trots op wat je kunt en doet. We zeggen veel te vaak bijvoorbeeld ‘dat hebben we samen gedaan’.

Sportschool

Saint John daagt ons uit om te zeggen, ‘I did that!’. Vertel gewoon wat jij goed kan, ook al ben je dat niet gewend. Het is zoals het trainen van je spieren in de sportschool, dit is een spier die wij als vrouwelijke ondernemers moeten trainen. Vier wat je goed kunt en vertel hierover!

Je moet de beste worden in je vakgebied en daar trots op zijn. Dat is wat Bozoma vooral uitdraagt. We mogen veel meer zelfvertrouwen hebben in het geen wat we doen en dit van de daken afschreeuwen. Maar vinden mensen dat dan niet irritant? Vraagt iemand uit het publiek. Wanneer je dit soort gedachten hebt dan moet je het juist vieren, de spier trainen. Je bent het niet gewend om zelf te zeggen hoe goed je bent. Maar wanneer jij het niet zegt, wie dan wel?

Ze daagt vrouwelijke ondernemers vervolgens uit hun krachten te bundelen en elkaar niet te beconcurreren. Ze noemt het de ‘circle of sisters’ een sterk netwerk van vrouwelijke ondernemers waarin je elkaar kunt ondersteunen en verder kunt helpen.

Door alle kennis van Bozoma deelt schijnt een no-nonsens houding. Doe je werk vanuit blijdschap vertelt ze, haal alle bullshit uit je dagelijkse taken.

De mooiste les die ik uit haar inspirerende en soms felle speech haal is dat ze zich niet verantwoordelijk voelt voor wat andere mensen van haar vinden. Je voelt het publiek denken, dat is makkelijk gezegd, maar hoe dan? Saint John lijkt op alles een eenvoudig antwoord te hebben. Hou het simpel. Maak je niet druk over wat anderen van je vinden. Je hebt er simpelweg geen invloed op. ‘Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen gevoel’ zegt ze terecht.

Balans

Haar simpele benadering is aanstekelijk. Nog zo’n voorbeeld zegt ze, mensen zoeken naar een goede privé-werk-balans. Die is er toch niet grapt ze. Wanneer jij hem vindt, vertel het mij alsjeblieft want ik heb hem nog niet gevonden. Wanneer je een werkende moeder bent, zoals Saint John zelf is, is er geen balans. “Ik doe alles vanuit gevoel’, vertelt zij. “Ik luister naar mijn lichaam en neem rust wanneer mijn lichaam dat zegt. Ik heb mijn gevoel om iets te missen aan de kant gezet.”

Ze vertelt een verhaal over haar dochter op school. “Onlangs bracht ik mijn dochter naar haar school en ’s middags moest ik mijn vliegtuig halen om een meeting bij te wonen aan de andere kant van het land. Daardoor kon ik niet bij een belangrijk evenement zijn op mijn dochters school. Eerst kon ik daarvan balen.”

“Toen ik mijn dochter op school afzette, hoorde ik haar tegen haar vriendinnetjes zeggen dat haar moeder er niet bij kon zijn omdat ze een hele belangrijke baan heeft. Dat ze zo trots op mij is en het zo gaaf vindt wat ik doe. Dat zijn de momenten waarop ik denk, ik ben een goed voorbeeld voor mijn kind.” Dat is veel belangrijker dan bij een oudermoment op school aanwezig zijn, aldus Saint John.

Lees ook: 
3 Instagram-lessen van influencer Aimee Song (4,8 miljoen volgers)
4 Girlboss-lessen van Sophia Amoruso tijdens de Girlboss Rally in Los Angeles