Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 89 vertrekt één van zijn beste mensen naar Afghanistan.
Beste Bob,
Ik had je dit vandaag persoonlijk willen vertellen, maar je was voortdurend in overleg. Dus dan zo maar: Bob, ik ga het bedrijf verlaten. Ik heb er echt goed en lang over nagedacht, maar mijn besluit staat vast. Ik ben 46 jaar, directeur zal ik nooit worden, al helemaal niet omdat jij alsmaar blijft zitten en de drang om naar de top te komen is trouwens ook weg. Ik gooi het roer radicaal om. Vanaf december werk ik voor International Caring Marketeers, een soort Artsen Zonder Grenzen, maar dan allemaal lui uit de marketingbranche. Voor deze club ga ik in Afghanistan aan de slag, een voor bescheiden salaris en geen bonus, maar dat kan me niet schelen. Een nieuw leven, nieuwe kansen, dromen… Ik ben eraan toe.
Arthur van Dommelen
Marketing Director
Beste Arthur,
Dat is even schrikken, dat jij vertrekt, te meer, dat zeg ik er eerlijk bij, de krapte op de arbeidersmarkt qua marketeers heeeel krap is. Weet je het wel zeker? Is het niet gewoon zo’n midlife-bevlieging waar wij veertigers allemaal wel eens last van hebben? Is het dan niet verstandiger om er even wat maandjes tussenuit te gaan, even helemaal opfrissen? Desnoods sturen we je naar Fontainebleau, kun je lekker asset management studeren, ik noem maar wat, al moet ik dat wel even kortsluiten met Hoofdkantoor, want dan schep ik wel een precedent. Is dat wat, Arthur?
Bob
Beste Bob,
Nee, Bob, mijn besluit staat vast. Ik neem the road less travelled. Was dat geen Shakespeare? Doet er ook niet toe. International Caring Marketeers is een club waar ik me thuis voel, opgericht door Phil Mayers, een topmarketeer bij Disney die ook die andere weg koos. En in Afghanistan hebben ze marketeers als ik nodig, daar moet alles nog uitgevonden worden. Een enorme uitdaging – en ik snak naar zo’n uitdaging.
Arthur van Dommelen
Marketing Director
Beste Arthur,
Afghanistan? Maar dat is toch levensgevaarlijk? En afgezien daarvan: daar hebben ze ingenieurs nodig, bouwvakkers, planologen, artsen, noem maar op, maar in dit stadium toch geen marketeers? Denk toch alsjeblieft goed na, Arthur.
Bob
Beste Bob,
En of ze daar marketeers nodig hebben! Om te beginnen gaan we daar alles rebranden, want elk product dat uit het Westen komt ligt daar sowieso erg gevoelig. Retail in Kaboel komt langzaam van de grond – maar denk je dat er ooit iemand een SWOT-analyse maakt? Zich afvraagt: wat zijn de gaten in de markt, hoe bereik ik specifieke doelgroepen? Tot op heden doen ze maar wat. Wij van International Caring Marketeers gaan ze helpen. Ik heb m’n NIMA-spulletjes weer van zolder gehaald om straks jonge Afghanen de beginselen van marketing bij te brengen. En we vertalen die kennis natuurlijk wel naar hun niveau, naar hun perceptie. Unilever of Hema, dat zegt ze helemaal niks. Wij nemen gewoon, pakweg, Al Qaeda als case, die hebben zich de afgelopen jaren toch mooi even wereldwijd als merk neergezet met een USP om u tegen te zeggen. Kijk, zo’n case, dat begrijpen ze, en via zo’n case leer je die lui wat marketing is, en dat marketing onontbeerlijk is, ook in Afghanistan.
Arthur van Dommelen
Marketing Director
Beste Arthur,
Sorry, maar ik blijf sceptisch. Maar dapper is het zeker. Mocht je echter na twee, drie maanden constateren dat ze daar in deze fase toch niet zo’n behoefte hebben aan marketeers, laat het me dan weten. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt waar ik het al over had, is de kans groot dat je hier gelijk weer aan de slag kunt. OK? Helemaal vergeten: wat vind je vrouw er trouwens van?
Bob
Beste Bob,
Dat is het allermooiste: die gaat mee! Samen gaan we dit avontuur aan! Francine zit, zoals je wellicht weet, in de recruitment business en, ja je gelooft het niet, dat bestaat daar nog niet eens! Dus Francine gaat dat vanuit Kaboel helemaal vanaf nul opbouwen. Ik zie het helemaal voor me: ik lekker met m’n laptop in de weer, zij lekker bezig met het opzetten van een online vacaturebank… Wow! Oh ja, Bob, trouwens nog een verzoekje: zou je goed willen zijn om dat idee dat ik eventueel binnen twee, drie maanden terug kan komen zwart op wit te zetten? Dank zovast!
Arthur van Dommelen
Marketing Director