Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 ondernemerstips van Oprah

Wereldberoemd tv-presentator en zakenvrouw Oprah Winfrey is ook voor ondernemers een rolmodel vanwege haar manier van denken en zakelijk instinct. Sprout-expert Sentini Grunberg interviewde Oprahs partner en zet haar ondernemerslessen op een rij.

Oprah vierde 25 jaar succes met de Oprah Winfrey Show. Daarna zette ze haar eigen TV netwerk OWN op.

Voor mijn online-show Behind The Mind interviewde ik haar levenspartner Stedman Graham. Wat heeft haar zo succesvol gemaakt?

Haar 5 beste business tips:

 

In het kort:

1. Luister naar je instinct

Vanaf de start van haar loopbaan luisterde Oprah naar haar intuïtie. Ze maakte al haar beste beslissingen door zich bij ieder nieuwe keus te focussen op wat de beste stap was om haar carrière een boost te geven. 

2. Je intentie bepaalt jouw resultaten

Oprah ontdekte dat de intentie waarmee je iets onderneemt direct je resultaat beïnvloedt. Ze besloot samen met haar producenten van de Oprah Winfrey Show iedere aflevering met een duidelijke intentie op te nemen. Ze pasten dit toe door voorafgaand aan iedere opname als team bij elkaar te zitten en ieder hun eigen intentie uit te spreken. 

3. Besteed niet te veel aandacht aan concurrentie

Focus je op je eigen weg en maak je niet teveel zorgen over je concurrentie. Je hebt namelijk geen controle op wat zij doen. Je hebt alleen invloed op jezelf en jouw bedrijf. Business doen is net als het rennen van een race. Het kost teveel energie om de hele tijd achterom te kijken of je concurrent je niet inhaalt. Focus op jezelf!

4. Weet wat je niet wilt

Oprah ontdekte dat weten wat ze niet wilde heeft geleid tot weten wat ze wel wilde. Ze begon haar carrière als journalist en was niet erg comfortabel bij die baan. Ze was namelijk erg empathisch bij het voorlezen van moeilijk nieuws. Uiteindelijk heeft deze baan haar wel geleid naar het hebben van haar eigen talkshow waarin ze haar meevoelend vermogen goed kwijt kon.

5. Denk praktisch 

Veel mensen denken dat ze op de proppen moeten komen met grote ideeën, maar voor sommigen is het zeer praktisch. Bijvoorbeeld de ondernemer Sara Blakely van het bedrijf Spanx. Zij kwam met het idee van het afknippen van de onderkant van panty’s. Op deze manier kunnen vrouwen sandalen dragen en hebben ze nog steeds het effect van een panty onder een broek of rok voor een afgeslankte look.

Dit praktische idee werd mede geïnspireerd doordat Oprah haar eigen ‘panty probleem’ besprak tijdens de Oprah Winfrey Show. Het was net de boost die Sara nodig had om haar idee as nog werkelijkheid te maken. Spanx is inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf.