Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fastned pakt afslag naar de stad

Na de snelweg trekken Michiel Langezaal en Bart Lubbers met hun netwerk van laadstations voor elektrische auto's Fastned de stad in, te beginnen in Den Haag. Steden waren tot nu toe ouderwets bezig met losse laadpaaltjes, zegt Langezaal. "Den Haag is de eerste stad die kiest voor een schaalbare oplossing."

Fastned, vorig jaar een van de Sprout Challengers, bouwde tot nu toe 44 laadstations langs Nederlandse snelwegen. Eind dit jaar moet de teller op 50 staan, “waarmee we een serieuze dekking hebben”, zegt Langezaal. Ondertussen werd ondernemer steeds vaker aangesproken door automobilisten die hun auto ook in de stad willen opladen.

In sommige steden wemelt het al van de laadpalen, erkent Langezaal, maar die laden traag en zijn daardoor een groot deel van de dag bezet door een enkele auto. “We moeten zoeken naar een schaalbare oplsosing. Dat kennen we al van tankstations, een soort fabriekje dat auto’s kan vullen.” Fastned wil uiteindelijk zo’n 50 van dit soort herkenbare laadstations claimen in grote steden. Zoals ook in Amsterdam, waar Fastned concurreert met een laadstation van Tesla.

Privaat

Langezaal wijst erop dat het tot nu toe de overheid was die – met publiek geld – investeert en risico neemt met laadpalen. In Den Haag is er voor het eerst sprake van een private partij die het initiatief neemt, al financiert de gemeente straks alsnog van de 2 van de 5 Fastned-laadstations. Voor de overige stations betaalt Fastned huur aan de gemeente. De eeste locatie moet medio volgend jaar opengaan.

In oktober waren er ruim 68.000 auto’s met een stekker op de weg, waarvan ruim 9.000 volledig elektrisch. Langezaal blijft optimistisch over de toename van die laatste categorie. Door de nieuwe bijtellingsregels, die hybride auto’s relatief duurder maakt dan elektrische auto’s, zullen meer mensen kiezen voor een elektrische auto, verwacht hij.

Daarnaast komen er volgens hem medio volgend jaar tweede generatie elektro-auto’s op de markt, zoals de vernieuwde Nissan Leaf, die meer range hebben en sneller opladen. “Er ontstaat een soort stuwmeer aan mensen die afwachten en ergens de komende tijd het moment pakken om over te stappen.”

Investering

De stedelijke stations betekenen opnieuw een flinke investering – hoe houdt Fastned dat vol? Langezaal: “We hebben twee grote familiefondsen achter ons en inmiddels 1200 particuliere beleggers. Begin volgend jaar starten we een nieuwe investeringsronde. Daarmee willen we ongeveer 30 miljoen ophalen, verspreid over een periode van ongeveer 1 jaar.”

Maar het belangrijkste is wat hem betreft dat de bestaande stations, ook op drukke plekken in steden, goed draaien. “Want uiteindelijk moet het natuurlijk winstgevend zijn, en het liefst zo snel mogelijk.”