Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van startup naar scale up: zo deed Chris Zadeh van Ohpen het

Slechts een aantal start-ups groeit uit tot een scale-up. Ohpen, bank in de cloud, is er zo een. Deze Adyen voor bankadministraties groeit wat minder onstuimig, maar is in potentie net zo veelbelovend. Deel een van een interview met Ohpen-CEO Chris Zadeh.

Negen jaar geleden stonden Chris Zadeh en Michel Vrolijk, oprichters van cloudbank software Ohpen, lachend op de omslag van MT Magazine. De redacteur van dienst bombardeerde het kersverse bedrijf toen als new kids on the block en had hoge verwachtingen over de toekomst en mogelijkheden van deze software-as-a-service-bank. Nu is Ohpen actief in Nederland en Engeland en verwerkte het inmiddels een slordige 100 miljoen transacties voor indrukwekkende klanten: Aegon, Robeco, NN, Delta Lloyd, Knab en de Volksbank.

Verder staan er ruim 150 mensen op de loonlijst uit 29 verschillende landen en nationaliteiten en beschikt het bedrijf over een zelf ontwikkelde, solide en hypermoderne SaaS-oplossing voor banken die er naar eigen zeggen nog nooit uit heeft gelegen. ‘En toch is dit pas het begin’, zegt CEO Chris Zadeh (foto). ‘Het is onze droom om de fabriek te zijn voor alle banken. Het systeem achter een spaar- of beleggingsrekening is namelijk bij alle banken in de basis hetzelfde. Waarom heeft elke bank dan een eigen administratie? Laat ons dat doen, dan kunnen banken zich weer houden met bankieren.’

Spaghetti

Ohpen haalde begin februari 25 miljoen euro op bij USG-oprichter Alex Mulder. Mulder was met zijn investeringsvehikel Amerborgh ook al de eerste investeerder in Ohpen en liet daarmee in 2009 al visie zien. Zadeh kende de pijn van banken, mede vanuit zijn verleden bij BinckBank, en zag hoe het beter kon. Amerborgh-directeur Michel Vrolijk, ooit zelf bankier, was zo overtuigd en adviseerde Mulder in te stappen. De reden? De meeste banken zijn in de jaren tachtig van de vorige eeuw fors gaan automatiseren.

Op die systemen is de laatste dertig jaar driftig voortgebouwd. Met als gevolg dat er een wirwar aan systemen en koppelingen is ontstaan (Zadeh: ‘een spaghetti’) die met het nodige kunst- en vliegwerk in de lucht worden gehouden. En waarin soms pijnlijke hiaten zitten. ING moest enkele weken terug nog met de billen bloot, toen NRC Handelsblad onthulde dat een buitenlandse onverlaat enkele tonnen had ontvreemd via een ingenieuze incasso-truc. De fout bleek een lek in de software.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kosten schalen mee

Zadeh heeft met zijn Ohpen een SaaS-oplossing in handen die een ‘modern, nieuw en solide alternatief’ biedt voor die spaghetti. Bijkomend voordeel is dat klanten van Ohpen met de software volgens de CEO minimaal veertig procent kunnen besparen, vooral op ontwikkeling en onderhoud. ‘En de kosten schalen mee. Klanten betalen 1 euro per geadministreerde rekening per maand en staffelen naar 0,25 per stuk bij meer dan 1.000.000 rekeningen.’
Helemaal standaard is de Ohpen-software overigens niet. ‘Twintig procent is onvermijdelijk maatwerk, of beter gezegd configureerbaar,’ zegt Zadeh, ‘omdat het systeem moet aangepast aan regelgeving of omdat er koppelingen met andere systemen moeten worden gebouwd. Maar de kern is voor iedereen hetzelfde. Ik noem dat “The Power of One”. We hebben één versie van de technische code van het platform, de technische infrastructuur en de API. Dat heeft wereldwijd helemaal niemand.’

Lees hier deel 2 van het interview