Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De nieuwe mobiliteit: Hoe New York Pizza voortaan per fiets bezorgt

Nederland verandert en vraagstukken over mobiliteit veranderen mee. Dat betekent dat bedrijven op zoek moeten naar creatieve oplossingen voor hoe ze hun mensen van A naar B en alles daartussen moeten krijgen. Deze week belichten we vijf bedrijven die anders naar tijd, afstand en uitstoot kijken. Dit is deel 1: New York Pizza. 

De situatie:

Bezorgbedrijven werken met scooters die voor overlast zorgen en milieuonvriendelijk zijn.

De oplossing:

Laat het eten brengen door bezorgers op elektrische fietsen.

Benjamin Holdijk, Manager Operations New York Pizza:

‘Het imago van de pizzakoerier is nooit rooskleurig geweest, laten we eerlijk zijn. Wie denkt aan een pizzakoerier, denkt automatisch aan zijn scooter. Scheurend door de straten en over drukke fietspaden werden ze ook wel pizzacoureurs genoemd, en dat was niet overdreven.

Alle 169 vestigingen van New York Pizza zijn in handen van franchiseondernemers. Dit jaar hopen we nog minimaal dertig vestigingen te openen. Bij elke vestiging staan zo’n vijf tot vijftien vervoersmiddelen voor de deur. Tachtig procent daarvan bestaat bij sommige vestigingen al uit elektrische fietsen, de overige twintig procent zijn scooters. Het streven is 95 procent e-bikes, tegenover vijf procent scooters bij alle zaken. Er is dus nog veel werk aan de winkel. Aan onze koeriers ligt het niet: zij reageerden verrassend welwillend op de verandering.

Denkfout

Een veelgemaakte denkfout is dat de fiets langzamer is dan de scooter, maar met zijn 35 kilometer per uur is de fiets voor alle vestigingen, van Amsterdam tot Almelo, ideaal voor de Golden Mile. Binnen een straal van twee kilometer vanaf een vestiging is een bezorgadres nagenoeg even snel te bereiken met de elektrische fiets als met de scooter en in die Golden Mile vinden de meeste bezorgingen plaats. Dus wordt nu bij alle vestigingen veel gebruikgemaakt van de elektrische fiets.

Natuurlijk blijven er altijd afstanden die met een brommer beter te bedienen zijn. Ik heb niet de illusie dat de brommer helemaal uit ons vervoersmiddelenpark zal verdwijnen. Kunst is om ook die elektrisch te maken: in 2020 willen we volledig elektrisch rijden.’MT01 Mobiliteit

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Morgen deel 2 in de serie: 247TailorSteel ontwikkelde een verplaatsbare leasewoning om talent weg te lokken uit de Randstad.

Lees het hele artikel in het nieuwe nummer van MT met als thema Mobiliteit. Klik hier voor een abonnement.