Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een langjarig huurcontract het bedrijf van Bas Westland in de problemen bracht

Langjarige contracten kunnen je bij tegenwind de das om doen, zegt Bas Westland van e-people. Hij spreekt uit ervaring. Mede hierdoor ging zijn bedrijf acht jaar geleden kopje onder.

Voor de frequente lezers van Sprout.nl is Westland geen onbekende. De verhalenserie over de doorstart van zijn onderneming, een werving- en selectiebureau in de IT- en internetsector, was erg populair. Vooral ook omdat hij zichzelf hierin niet spaart en precies durft te vertellen waar het misging.

De manier waarop Westland nu onderneemt is gebouwd op de lessen van toen. “De belangrijkste van allemaal gaat over de kostenstructuur. Die moet je zien af te stemmen op de volatiliteit van je omzet. Mijn bedrijf is actief op het gebied van recruitment en van die markt weet je: als de economie even tegenzit, rennen opdrachtgevers meestal hard weg.”

“Zo klapte mijn omzet in 2009 in korte tijd met 80 procent in elkaar. De klap was gigantisch! Omdat mijn vaste kosten ook zo rond de 80 procent lagen, had ik nauwelijks bewegingsruimte om die lasten snel naar beneden te krijgen. Dan moet je onder meer denken aan vast personeel en de huur van een bedrijfspand.”

Huurprijs

Net als veel ondernemers was ook Westland eerder een meerjarig contract aangegaan met de eigenaar van het pand waarin zijn bedrijf huisde, op het Amstel Business Park in Amsterdam-Oost. Noodgedwongen, maar flexibele en maandelijks op te zeggen huurcontracten waren zeker toen nog onbespreekbaar.

“Natuurlijk ben ik het gesprek aangegaan met de verhuurder toen het steeds slechter ging. Tevergeefs, er bleek eigenlijk helemaal niks mogelijk. Ik zat vast aan de huurprijs. Juridisch had ik niks in te brengen natuurlijk, maar of het echt handig is? Ik denk het niet. Uiteindelijk verloren ze mij toch als klant toen e-people een doorstart maakte”, aldus Westland.

Prijsdifferentiatie

Nog steeds moeten ondernemers bij het huren van een bedrijfsruimte hun handtekening zetten onder contracten van drie, vier of zelfs vijf jaar. En dat is niet meer van deze tijd, vindt Westland. “Waarom niet differentiëren in prijs? Als je een contract voor drie jaar afsluit, betaal je iets minder dan wanneer je per maand kunt opzeggen. Helaas willen veel vastgoedeigenaren daar nog niet aan.”

Om te voorkomen dat je – net als Westland destijds – op een zeker moment ook lijnrecht tegenover de verhuurder komt te staan, adviseert hij ondernemers om goed naar het kostenplaatje van hun bedrijf te kijken. “Wat gebeurt er met mijn omzet als het economisch een beetje tegenzit? Heb ik dan voldoende flexibiliteit om mijn kosten snel naar beneden te krijgen, zodat ik kan overleven? Gaat de maandelijkse huur van mijn bedrijfspand mij dan niet de das om doen? Het zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen. Ook nu het goed gaat met de economie. Voorál nu eigenlijk.”

Co-working space

Zelf heeft Westland zijn lesje inmiddels geleerd. De vaste kosten van e-people bedragen nog slechts 20 procent waardoor hij snel kan schakelen als de tegenwind komt opzetten. Langlopende contracten gaat hij stelselmatig uit de weg. “Als je in een volatiele markt actief bent, krijg je daar vroeg of laat een keer juridisch gedoe mee. En die tegenwind komt een keer, daar kun je vergif op innemen. Gebruik de wijsheid van de historie maar”, aldus Westland.

Mensen op de loonlijst heeft hij dan ook niet meer, zijn hele organisatie drijft op ZZP’ers. Verder huurde hij de afgelopen jaren een werkplek bij Rockstart aan de Prinsengracht in Amsterdam. Dit najaar verhuist Westland naar COLLAB, de co-working space van het Student Hotel in de hoofdstad. “Ik betaal hier weliswaar iets meer dan wanneer ik een huurcontract van vijf jaar aanga, maar op deze plek kan ik tenminste wel per maand opzeggen.”

Lees ook: