Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 6 startups groeien naar 1 miljoen bij YES!Delft

Van slimme schepen tot supersnelle robots: startupfabriek Yes!Delft heeft weer zes nieuwe techbedrijven aan boord gehaald om op te schalen naar een omzet van 1 miljoen.

De Delftse incubator wil ideeën en technologieën “in de hoogste versnelling naar de markt brengen” met een op maat gemaakt programma en toegang tot mentoren kapitaal”. De zes geselecteerde startups zijn volgens de incubator de leidende bedrijven van morgen.

“Allemaal hebben ze de potentie om groot te worden binnen hun eigen industrie”, zegt groeimanager Daan Domhof. “YES!Delft gaat er alles aan doen om die groei op een snelle, duurzame manier te faciliteren.” De incubator selecteert drie keer per jaar zo’n lichting ondernemers.

Basis

De ondernemers beginnen het programma met het leggen van een stevig basis. Bijvoorbeeld met risico-analyses, het plannen van mijlpalen en het bepalen van een strategie voor zaken als productontwikkeling, team en financiën. Een programma dat eerder werd doorlopen door voorgangers zoals Bluebee, Eternal Sun, Bird Control Group, Nerdalize.

Veel van de complexe technologieen (CleanTech, MedTech, Industrial Solutions) waar de Yes!Delft-startups zich in vastbijten hebben een langere ontwikkeltijd voordat zij naar de markt kunnen. Daarom duurt het programma tussen de 2 en 5 jaar duren, afhankelijk van de ontwikkeling en groei van de technologie en de startup. 

De 6 Delftse nieuwkomers:

IM Systems

IMSystems

Oprichters: Rory Deen, Thibaud Verschoor, Jack Schorsch en Matthew Corvers

In de nabije toekomst zullen robots steeds vaker werk van mensen overnemen. Dat vraagt om machines die nauwkeurig kunnen werken en voldoende kracht of juist finesse hebben. Bestaande robots zijn op al deze fronten beperkt, stelt IMSystems. De startup ontwikkelt lichtgewicht hardware waarmee deze robots tot 40 procent sneller kunnen werken en tot drie keer meer kracht hebben. De functionaliteit van de robots kan worden aangepast op het soort werk.

We4Sea

We4Sea

Oprichters: Michiel Katgert, Dan Veen

Softwarestartup We4Sea helpt schippers en scheepbouwers om minder brandstof te verbruiken, kosten te besparen en minder co2 uit te stoten met een data-gedreven softwareplatform. 90 procent van het goederentransport gaat over water, desondanks loopt de scheepvaartsector ver achter op het gebied van verduurzaming. 

Vibes.technology

VIBES.technology

Oprichters: Maarten van der Seijs, Daniel van den Bosch, Eric Pasma en Dennis de Klerk

Auto’s en andere voertuigen worden steeds stiller. Ongewenste trillingen in de motoren en materialen moeten zoveel mogelijk worden geëlimineerd, maar ze kunnen vaak pas in de laatste fase van de productontwikkeling worden opgespoord. Software startup VIBES.technology helpt bouwers en ontwerpers om de oorzaken van de trillingen in een vroeg stadium op te sporen.

Treestle

Treestle

Oprichters: Bob Bennink, Tim Armstrong

Treestle biedt software die ervoor zorgt dat je website altijd bereikbaar is en snel laadt. De pitch van Treestle: we kopen steeds vaker spullen op het internet. Snelle, betrouwbare websites worden daarom van steeds groter belang: laadt een website 0.1 seconden langzamer dan gebruikelijk, dan verliest de ondernemer 1 procent van zijn online sales.

Quantified Air

QuantifiedAir

Oprichter: Warner Venstra 

Het meten van (schadelijke) gassen en componenten in de lucht die we dagelijks inademen is een tijdrovende en dure aangelegenheid. Tot nu toe. Quantified Air ontwikkelt technologie die de lucht in kaart brengt op basis van een enkele chip. Op dit moment meet het bedrijf bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in kassen, onder gewassen, maar de toepassingsmogelijkheden zijn legio.

ABU Designs

ABU Designs

Oprichters: Phuc Vuong, Mark Appels

Fabrikanten, zoals chipbouwers of zonnepaneelmakers, werken met steeds geavanceerdere en daarmee vaak fragiele componenten. ABU Designs ontwikkelt een zogenoemde “air bed” (luchtstroom) techniek waarmee broze materialen kunnen worden opgepakt, gedraaid en verplaatst zonder ze aan te raken. Het risico op schade verdwijnt daarmee vrijwel.