Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 6 Nederlandse impact-startups zijn in de race voor een miljoen euro prijzengeld

In de Postcode Loterij Green Challenge, een jaarlijkse wedstrijd waar in totaal 1 miljoen euro wordt verdeeld, maken dit jaar zes groene startups uit Nederland kans op een plek in de finale. 

De Green Challenge, die wordt gevuld met geld van de Postcode Loterij, is wereldwijd misschien wel de grootste wedstrijd voor groene ondernemers. Sinds de start in 2007 namen prijswinnaars ruim 16 miljoen euro mee naar huis. De wedstrijd mikt op ondernemers die bijvoorbeeld plastic terugdringen, voedselverspilling bestrijden of klimaatverandering bedwingen door CO2-uitstoot te verminderen.  

De hoeveelheid prijzengeld zorgt ervoor dat zich jaarlijks honderden ondernemers aanmelden. Uit een groep van 650 bedrijven selecteerden juryleden in vijf landen dit jaar 25 groene startups. Die worden onderworpen aan een grondige analyse, waarna er vijf finalisten overblijven die op 30 september mogen pitchen op het podium. 

De winnaar krijgt een half miljoen euro om zijn of haar bedrijf mee op te schalen. De andere finalisten pakken sowieso een ton, de runner-up twee ton. De half miljoen ging vorig jaar naar Swedish Algae Factory, de Nederlandse finalist Bluebloq pakte een ton. De laatste keer dat ‘Nederland’ de hoofdprijs pakte was in 2018, toen Anne Marieke Eveleens, Francis Zoet en Saskia Studer de groeiplannen voor hun plastic-afvanger The Great Bubble Barrier flink konden bijstellen. 

Uit de groep van 25 startups zijn dit de zes Nederlandse kanshebbers die dit jaar kans maken op een finaleplek:

Duurzame waterpomp: aQysta

aQysta levert duurzame waterpompen die gebruikmaken van de stroming van rivieren. Daardoor is er geen brandstof of elektriciteit nodig voor bijvoorbeeld de iriigatie van lanbouwgrond. De oprichters van aQysta stroonden na hun studie aan de TU Delft door naar de incubator van Yes!Delft.

Plantenkast blijft warm dankzij zeepbubbels: BBBLS

BBBLS maakt klimaat-neutrale kassen door gebruik te maken van slimme isolatie met zeepbellen, in een dubbele dakconstructie. BBBLS claimt tot 90 procent van de verwarmingskosten te kunnen bespaken, wat de glastuinbouw weleens als muziek in de oren zou kunnen klinken. Het bedrijf werkt net als aQysta onder de vleugels van Yes!Delft.  

Circulaire kokosnoot: GoodHout

Goodhut maakt van van kokosnootafval een alternatief voor hout. Van de 70 miljard kokosnoten die jaarlijks worden geoogst worden de meeste omhulsels verbrand. Daar hout van maken verkleint de CO2-voetafdruk en kan de lokale bevolking in kokosnoot-producerende landen extra inkomsten bezorgen.

Minder voedelafval in restaurants: Orbisk

Orbisk is de nieuwe naam van Zero Food Waste, de voedselafval-monitor van Olaf van der Veen en Bart van Arnhem. Orbisk scant volledig automatisch het voedselafval in keukens. zodat een restaurant processen en inkopen kan aanpassen en voedselverspilling kan verminderen.

Orbis was vorig jaar een van de eerste Nederlandse startups die groeigeld ophaalde in de vorm van revenue based finance.

‘UnPlastic’ uit reststromen: Outlander Materials

‘UnPlastic’, dat is de composteerbare plastic-uitdager die Outlander Materials maakt van de (rest-)stromen uit de voedingsindustrie. Het Rotterdamse bedrijf van Lori Goff is gevestigd in BlueCity, de circulaire hub waar ook 25 onder de 25-finalist Waterweg aan de weg timmert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ecologisch verantwoord onderwaterbouwen: Reefsystems

Jesse Mick de Bont en Maxim Robbe Dijkstra werken met ReefSystems aan milieuvriendelijke bouwsystemen voor de maritieme sector. Daarmee kunnen bedrijven de biodiversiteit stimuleren en de gezondheid van de oceanen verbeteren. Als proefproject maakte ReefSystems eerder een vishotel.