Guido van Staveren van Dijk is oprichter van Moyee Coffee, dat werkt volgens het zelfontwikkelde FairChain-principe. Voor zijn bedrijf formuleerde hij strikte economische, sociale en ecologische doelstellingen. Onlangs lanceerde Moyee zijn ‘Impact Report‘, met de titel Life is Unfair.
Die prikkelende titel geeft Van Staveren van Dijk een vervolg met deze tips voor aankomende impactondernemers:
1. Koop een bestaand ‘do-goodnik’ label
De aanschaf van een bestaand en erkend ‘do-goodnik’ label scheelt een ongelooflijke hoeveelheid tijd en geld. Een label is natuurlijk geen garantie voor échte impact, maar ja, het predicaat ‘Fair Trade’ geeft consumenten een prettig gevoel en zorgt ervoor dat zij dieper in de buidel tasten. Zo’n label levert herkenning en erkenning op, zonder dat je daar iets wezenlijks voor hebt hoeven doen. Hoe fijn is dat?
2. Zeg nooit dat je slaafvrij bent
In jouw lijvige Manifesto – ja ja, dat hoor je als sociale ondernemer dus echt te hebben – schrijf je nadrukkelijk dat je niet kan garanderen dat je slaafvrij bent. Dat is een vorm van eerlijkheid die veel mensen zal aanspreken. Door te erkennen dat je niet 100% perfect bent en dat zelfs te benadrukken ben je niet alleen transparant, maar je geeft je publiek bovendien het gevoel dat je toch je stinkende best hebt gedaan en dat nog steeds doet. Een goed voorbeeld is de verklaring van Douwe Egberts waarin zij aangaven niet te kunnen garanderen hun koffie van slaafvrije plantages te betrekken.
3. Word vrienden met plooibare regeringen
Doe vooral zaken in een land waar je de boel naar je hand kunt zetten. De landen waar je het verschil kunt en wilt maken hebben als bekend niet altijd soepele types aan het roer. Ik kan uit eigen ervaring melden dat Ethiopië bij lange na niet het makkelijkste land is om zaken te doen. Het vraagt niet alleen om de vaardigheid om te gaan met teleurstellingen, maar ook wel een beetje om stalen zenuwen.
Maar ja, er komt nu eenmaal wel de beste koffie vandaan en het is een land waar de armoede onder boeren heel groot is. Het kan echter ook makkelijker. Zo verruilde Starbucks Ethiopië voor Kenia, omdat de regering haar daar gunstiger gestemd was.
4. Omarm hapklare maatschappelijke en sociale thema’s
Leg zo snel mogelijk een verband tussen algemene maatschappelijke en sociale thema’s en jouw eigen propositie. Dat straalt goed op je af. Neem Max Havelaar, dat het thema ‘klimaatneutraal’ heeft omarmd. Zelfs als ontbossing en global warming eigenlijk zeer beperkt te maken hebben met wat je doet, dan kan het geen kwaad aan te geven dat het thema’s zijn die je bezighouden.
Anders gezegd: wie is er nou niet tegen ontbossing en het smelten van de ijskappen? De meeste consumenten zoeken toch niet uit wat de echte bijdrage is aan het oplossen van deze problemen.
5. Volg je hart maar gebruik je verstand
De onvermijdelijke open deur, maar hij moet toch gemeld. De bovenstaande tips zijn natuurlijk niet gericht aan jou! Jij probeert elke vorm van opportunisme te vermijden en met alle energie en middelen probeer je echte impact te realiseren, zonder het nemen van shortcuts.
Maar gebruik je verstand. Het is namelijk heel goed mogelijk winstgevendheid met impact te combineren. Als je bereid bent de waarde die je creëert te delen dan is het mogelijk de keten die schuil gaat achter ieder product in het winkelschap eerlijker te organiseren. Aan jou de keuze!