Wat is Stucomm?
Een app waarmee hogescholen en universiteiten hun studenten op de hoogte kunnen houden van roosters, vakken, cijfers en andere studie-informatie. Door studenten ook punten te laten verzamelen en met smiley’s te belonen (gamification) zou het gebruik van de app op gemiddeld 4 à 5 keer per dag liggen.
Met intranet en narrowcasting gaan onderwijsinstellingen het niet meer redden, is de overtuiging. “Wij gaan verder waar school ophoudt met communiceren, en daar gaan wij echt heel ver in”, zegt medeoprichter Ronald Kouvelt. Zo koppelt Stucomm het rooster van een student aan zijn trein- en bustijden en kan hij met bewegwijzering in de app de weg naar zijn collegezaal vinden.
Dat zijn dingen die niet per se bijdragen aan de kern van het product, zegt Kouvelt, maar het zorgt er wel voor dat studenten zijn dienst blijven gebruiken. “De vraag is: Hoe zorg je ervoor dat studenten binnen twee clicks de informatie hebben die ze nodig hebben? En hoe verras je ze met kennis?”
Hij wijst er fijntjes op dat onderwijsinstellingen door de overheid verplicht zijn om hun informatievoorziening op orde te hebben. Aan de andere kant worden zij beoordeeld door studenten, die gefrustreerd raken wanneer zij bijvoorbeeld de deadline voor de inschrijving voor een vak missen en studievertraging oplopen.
Wie zitten er achter?
Oprichters Ronald Kouvelt (27) en co-founder William Viveen (29) kennen elkaar vanuit hun geboortedorp. Kouvelt studeerde commerciële economie en ging vervolgens aan de slag bij een fintech-bedrijf. Rechtenstudent Viveen werd internetondernemer. Ongeveer een jaar geleden zegden beiden hun baan op om Stucomm te lanceren, nadat ze als studenten zelf hadden gemerkt dat de informatievoorziening op universiteiten tekortschoot. “Wij bestaan om studenten blij te maken”, zegt Kouvelt. “Het is toch geweldig als studenten naar je toekomen die jouw product gebruiken, waar jij met je team keihard, dag en nacht aan werkt?”
Wij bestaan om studenten blij te maken
Dat team bestaat nu in totaal uit 8 mensen, die hun successen volgens Kouvelt zo vaak mogelijk vieren. Hij omschrijft zijn startup als een “enorm ambitieuze groep lefgozertjes”. Die beschikken allemaal over een gezonde bewijsdrang, maar het team is essentieel, zegt Kouvelt. “Iedereen heeft behoefte om binnen zijn of haar expertise de beste te zijn. Dat kan alleen als je iedereen de vrijheid geeft om hun ambitie te tonen en uit te bouwen.”
Wie zitten er op Stucomm te wachten?
Stucomm heeft zijn zinnen gezet op alle mbo’s, hbo’s en universiteiten in Nederland – en op termijn ook daarbuiten. Die organisaties weten nu niet precies of hun informatie wel aankomt, zegt Kouvelt. “Niks is meetbaar. Wat wij aanbieden is een volledig meetbare tool.” Hij noemt als voorbeeld het sturen van notificaties naar een specifieke groep studenten binnen een bepaalde studierichting. Behalve hogescholen en universiteiten zijn vooral roc’s een groeimarkt. Die hebben per stuk weliswaar minder studenten, maar er zijn er zo’n 60 van in Nederland.
Wat is het verdienmodel?
In het begin experimenteerden Kouvelt en Viveen korte tijd met een betaalde app, maar studenten hebben daar bij wijze van spreken “nog geen biertje voor over”. Voor hen is de app derhalve gratis; onderwijsinstellingen kopen op basis van een licentiemodel een white label-versie van de app. “Maatwerk in standaard-vorm”, zoals Kouvelt het omschrijft. “Een hbo heeft bijvoorbeeld een andere informatiebehoefte dan een mbo met een leer- een aanwezigheidsplicht.”
Een deel van dat jaarlijkse abonnement (precieze bedragen noemt de startup niet) is variabel en gebaseerd op het aantal studenten dat de app gebruikt. Daarnaast is er een vast deel voor het gebruik van de backend, het stuk techniek dat de – deels privacygevoelige – informatie uit zo’n 25 bronnen combineert in 1 app. “Daar is een behoorlijk stuk intelligentie voor nodig”, zegt Kouvelt over die digitale “octopus”.
Hoe ver is Stucomm?
Stucomm is volgens Kouvelt de snelst groeiende Nederlandse startup op het gebied van educatie, “zowel qua gebruikers, omzet als klanten”. Op dit moment hebben 125.000 studenten de app geïnstalleerd, verdeeld over 7 hogescholen en universiteiten en – sinds kort – een ROC.
“Wij willen de hele wereld veroveren, en die ambitie gaan we zeker nastreven. Als je ziet wat we in deze korte periode in Nederland hebben bereikt, dan kun je je voorstellen hoe het er over 5 jaar uitziet.” Concreet verwacht Kouvelt dat de teller eind volgend jaar op 400.000 studenten staat, ongeveer een derde van de totale markt.
Wij willen de hele wereld veroveren
Nog geld nodig?
Stucomm was tot nu toe gebootstrapped, en mede daardoor vanaf dag 1 cashflow-positief. Een kwestie van “samen met je klanten doorgroeien en zo je bedrijf opbouwen”. Maar ook de markt voor Stucomm is er een waar de kosten voor de baat uitgaan en nieuwe investeringen nodig zijn om met marketingcampagnes en business development het aantal licenties op te krikken. Tijd om op zoek te gaan naar externe financiers dus. “Eind 2016 willen we ook internationaal onze vleugels uitslaan.”