Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Claimingo zich vastbijt in vertraagde vluchten

Startup van de week Claimingo komt in de rechtszaal op voor reizigers met een vertraagde vlucht. Luchtvaartmaatschappijen maken claimen zo moeilijk mogelijk, zegt medeoprichter Alexander Colenbrander.

Wat is Claimingo?

Claimingo neemt tegen een vergoeding claims over van vliegtuigpassagiers met vertraging. Of, in de woorden van medeoprichter Alexander Colenbrander: “Wij helpen luchtvaartpassagiers bij het verkrijgen van de vergoeding waar zij recht op hebben.”

Claimingo lijkt daarmee op diensten zoals EUclaim en Green Claim, die ook met een no cure, no pay-model werken. Een verschil is dat Claimingo de optie biedt om de claim – mits die door de voorselectie komt – vooraf over te nemen, waarbij de consument direct het claimbedrag in handen krijgt.

Vertraagde reizigers laten claims vooral liggen omdat ze afgeschrikt worden door het papierwerk. Luchtvaartmaatschappijen maken claimen zo moeilijk mogelijk, zegt Colenbrander (foto rechts). “Gisteren zagen we nog een bericht van een Turkse luchtvaartmaatschappij die reizigers, als voorwaarde voor een claim, vroeg om langs het consulaat te gaan voor een stempel.”

Claimingo merkt dat luchtvaartmaatschappijen alles op alles zetten om te voorkomen dat claims worden toegekend. Niet zelden zien zij dat die bedrijven een vordering van 800 euro proberen af te wijzen met een team van 3 advocaten.

Wie zitten erachter?

Colenbrander kreeg het idee voor Claimingo een jaar geleden op Londen Gatwick, nadat zijn vlucht 3 uur vertraagd was. Hij kocht een notitieblok, pinde 600 pond en nam 6 claims over van medepassagiers. “Die zaak heb ik uiteindelijk verloren, maar ik zag wel dat dit model potentie had.”

Na zijn studie rechten in Utrecht wilde Colenbrander “echt iets nieuws neerzetten. Ik dacht, ik ben een jonge vent, en de wereld ligt voor open, waar kan ik mijn passie in kwijt?” Hij haalde hockeyvriend Timothy Egeler aan boord voor de marketing en organisatie.

Het duo ziet luchtvaartmaatschappijen niet enkel als grote vijand, maar zou ze naar eigen zeggen juist kunnen helpen. “We merken dat zij nu grote juridische afdelingen moeten hebben om de wildgroei aan no cure no pay-partijen af te kunnen handelen. Wij willen ze helpen door kwaliteitsclaims aan te brengen die goed gecheckt zijn, en geen claims die niet in aanmerking komen.”

Wie is de doelgroep?

Er is nog genoeg markt voor een nieuwe speler, zo lijkt het. Ongeveer 85 procent van de reizigers die recht hebben op een vergoeding laat die nu liggen. De markt voor claims in Europa bedraagt ongeveer 3 miljard euro per jaar. In Nederland is dat volgens Colenbrander 125 miljoen euro, waarvan dus hooguit 19 miljoen wordt uitgekeerd.

“Concurrenten gaan voor laaghangend fruit, mensen die de weg wel weten. Wij proberen juist de 85 procent van de mensen te bereiken die nog niet weten waar ze recht op hebben.”

Wat is het verdienmodel?

Bij claims op basis van no cure no pay pakt Claimingo 24 procent van het claimbedrag. Als de claim direct wordt overgenomen en er in een keer een bedrag wordt uitgekeerd strijkt Claimingo 30 procent op, wat kan oplopen tot zo’n 180 euro per claim.

Hoe ver is Claimingo?

Tijdens een pilot kon Claimingo in 3 weken tijd 350 zaken aannemen, “zonder veel moeite te hoeven doen”. Daarvan werden 170 zaken geaccepteerd. 124 zaken werden succesvol geïncasseerd. 21 werden verloren, de rest is nog onbeslist.

“Je ziet dat luchtvaartmaatschappijen zo veel mogelijk uitstellen. Een zaak is door de tegenpartij al drie keer uitgesteld. Als je de markt zo goed kent, begrijp je waarom het zo lang duurt. Dat is een moeilijke boodschap naar een client die gewoon recht op heeft op een vergoeding.”

Claimingo wil zijn dienst op termijn uitbreiden naar Duitsland, België en Frankrijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Voorlopig niet. Colenbrander en Egeler hadden onlangs “veel geluk” met een investering 800.000 euro door een bestuurder van een niet nader genoemd beursgenoteerd bedrijf.

“We hebben eerst een hoop angel-investeerders gemaild, we zijn bij vc’s langs geweest en hebben crowdfunding en banken overwogen. Maar uiteindelijk hebben we onze eigen contactenlijst afgebeld en het gewoon geprobeerd. Twee jonge gasten van 28, dat levert toch wat goodwill op.”