Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze startup maakt shoarma op basis van granen en knolselderij

Karma Shoarma levert veganistische shoarma, die het bedrijf op basis van onder meer granen en knolselderij ontwikkelt. Toch positioneert het bedrijf zijn product niet als vleesvervanger. ‘Dan sta je eigenlijk al 1-0 achter.'

Wat is Karma Shoarma?

Shoarma, maar dan op plantaardige basis, dat is Karma Shoarma. Deze Amsterdamse startup maakt zijn shoarma op basis van granen en groenten, met als hoofdbestanddeel – jawel – knolselderij. De makers stellen al hun ingrediënten van Nederlandse boeren te kopen. Het product zit volgens de makers vol eiwitten en voor de productie ervan zou de helft minder CO2 nodig zijn dan voor reguliere shoarma.

Wie zitten erachter?

Marcel van der Heijden (36, foto links), Pascal Labrie (37, foto rechts) en Hidde Stolwijk (30) zijn de ondernemers achter het bedrijf. Labrie heeft een achtergrond als chef-kok. In 2018 vroeg popfestival Lowlands hem de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Labrie kwam vervolgens aanzetten met een veganistische shoarma. Het werd een succes en reclame-ondernemer Van der Heijden kocht zich daarop in als tweede oprichter. Hij had zijn reclamebureau in 2016 verkocht en wilde nu de vega-shoarma groot maken.

Na het succes op Lowlands namen meer festivals contact op en in de zomer van 2019 stond Karma Shoarma met hun inmiddels gekochte foodtrucks op ruim veertig festivals. Stolwijk completeerde tot slot het oprichtersteam als kersverse ceo van het jonge, 6 fte tellende bedrijf. Stolwijk komt van FrieslandCampina, waar hij startups begeleidde voor de innovatietak van de zuivelreus. Nu mag hij er zelf een leiden.

Wie zitten erop te wachten?

Noem je je product vleesvervanger, dan sta je direct 1-0 achter

Van der Heijden stelt zich niet primair op vegetariërs en veganisten te richten. Tuurlijk, hij wil de wereld ‘een beetje beter maken’, maar je maakt in zijn ogen pas écht impact als je de massa aanspreekt. Hij stelt dat zijn bedrijf heeft geprobeerd simpelweg ‘de lekkerste shoarma’ ter wereld te maken, waarmee hij ook vleeseters hoopt aan te trekken. Karma Shoarma positioneert zichzelf dan ook niet als merk vleesvervangers. Van der Heijden, zelf flexitariër: ‘De gemiddelde vleesvervanger is gewoon niet te hakken. Als je jezelf zo noemt, sta je eigenlijk al 1-0 achter.’

Hoever is Karma Shoarma?

Het product is klaar en de startup verkoopt het per kilo in een speciale box. Karma Shoarma wil in de toekomst ook de Duitse, Britse, Amerikaanse en Chinese markt veroveren. Voor een breder palet aan verkoopwaren, werkt de startup momenteel aan de ontwikkeling van een eigen knoflooksaus en pitabroodjes.

Wat is het businessmodel?

Karma ShoarmaHet businessmodel van Karma Shoarma is in korte tijd sterk gediversifieerd. De startup richtte zich eerst vooral op festivals, en zou deze zomer op 160 festivals shoarma verkopen. De coronacrisis zette echter plots een streep door alle activiteiten van het jonge bedrijf. De ondernemers besloten daarop online te verkopen, volgens het zogeheten direct-to-consumer-model. De online shoarmaverkoop groeit volgens Van der Heijden wekelijks. Hoeveel producten zijn bedrijf tot dusver kocht heeft, wil hij uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Karma Shoarma ligt sinds anderhalve maand ook in vijftig cafés en restaurants, vertelt de ondernemer – nu nog hoofdzakelijk in Amsterdam en omstreken. Daarnaast is Karma Shoarma met verschillende supermarkten in gesprek. Vanaf augustus zal het product één van die supermarkten als pilot te koop zijn. Welke supermarkt dit is, mag de ondernemer nog niet vertellen. Het supermarktlandschap veroveren, is een van de ultieme doelen van het Amsterdamse bedrijf.

Nog geld nodig?

Karma Shoarma is momenteel in gesprek met verscheidene investeerders, laat Van der Heijden weten. Zijn bedrijf is op zoek naar een seed-investering van grofweg 350.000 tot 400.000 euro. Daarmee wil hij de productie van het bedrijf verder opschalen, het verkoopteam uitbreiden en extra marketing doen.