Eigenaar worden van V&D? Roland Kahn wimpelde de suggestie vrijdagavond nog af als ‘een broodjeaapverhaal’. Maar niet veel later moest hij het toch bekennen: Kahn onderhandelt als enige overgebleven overnamekandidaat met de curatoren van het failliete winkelbedrijf.
Kahn (1952) zich wil zich graag meten met aan ondernemersfamilies als Heijn, Brenninkmeijer en Blokker. Als de overname van V&D daadwerkelijk slaagt mag hij zijn plekje innemen in dat pantheon der retailgoden.
Niet slecht voor iemand die op zijn 24ste begon met een kledingwinkeltje aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Kahn begon met ondernemen nadat hij zag dat hij als winkeleigenaar meer kon verdienen dan een directeur van de Bijenkorf, waar hij daarvoor als inkoper werkte. (Ironisch genoeg is hij nu mede-eigenaar van datzelfde Bijenkorf-pand in Amsterdam)
Voor de financiering van zijn eerste winkel stond de vader van een vriend – een diamantair – garant voor de helft van het bedrag, de bank nam de andere helft op zich. “Voordat de financiering afliep, heb ik snel een tweede zaak geopend”, zei Kahn eerder tegen de Telegraaf.
Veiligheid
Als kind in een Joods gezien zag Kahn zijn vader failliet gegaan, terwijl zijn opa door de oorlog twee keer opnieuw moest beginnen. “Economische veiligheid heeft vanuit onze historische achtergrond een extra waarde”, zei hij eerder tegen NU.nl. “Als je financieel sterk staat, ben je veel flexibeler.”
Kahns doorbraak kwam met puberkledingwinkel Coolcat, waarvan hij in 1979 de eerste vestiging opende. Daarmee richtte hij zich bewust op jongeren, die destijds op modegebied in de ban waren van het merk Salty Dog. Kahn koos daarom voor ’Cat’ als natuurlijk vijand en zag hoe Salty Dog ten onder ging terwijl Coolcat uitgroeide naar inmiddels 130 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg.
Balans
Kahn is een spraakmakende ondernemer, maar gaat behoedzaam te werk. Als investeerder koopt hij liever geen bedrijven met geleend geld, waardoor de balans van CoolCat ijzersterk is, schrijft NRC. “Ik neem risico’s, maar vanuit een hele sterke verdediging”, zei hij in 2011 tegen die krant. “Jarenlang hebben mensen mij in de branche voor gek verklaard, omdat ik niet veel schulden aanging en met heel hoge eigen vermogens werkte. In die zin ben ik heel prudent.”
Voor elke twee panden die hij huurde probeerde hij er één zelf te kopen. “Dat heb ik jarenlang volgehouden, zodat je vermogen niet alleen vastzit in nog meer truitjes, T-shirts en winkelinterieur, maar ook in stenen.”
Kahn noemt zichzelf een gepassioneerd ondernemer. Die “onrust” maakt hem succesvol en net als elke ondernemer wil hij succesvol blijven. “Dat is de keerzijde van een goedlopend bedrijf als dit: je moet blijven scoren. Er zijn zoveel mensen afhankelijk van je.”
Overnames
In 1996 profileert Kahn zich voor het eerst als opkoper van bedrijven wanneer hij twintig vestigingen koopt van Bata, in 2001 gevolgd door het verlieslijdende Amici. Vier jaar later komen daar zes winkels van Fooks bij en wordt ook keten America Today ingelijfd. Een overname van Hema, samen met de Britse investeerder 3i, loopt in 2007 spaak.
In 2012 koopt hij M&S Mode, met als doel er een ‘Zara’ voor grote maten van te maken. De keten telt in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Spanje ruim 400 en 2500 medewerkers. Kahn kocht M&S van Maxeda, dat destijds ook eigenaar was van V&D. Kahn wilde V&D ook best hebben, maar de overname van M&S kreeg voorrang.
Droom
Op relationeel vlak slaat Kahn in 2009 de destijds 38-jarige tv-presentatrice Sylvana Simons aan de haak, “een droom die werkelijkheid wordt”.
Zijn voorliefde voor vrouwelijk schoon vertaalt zich in 2012 met een overname van lingerieketen Sapph. Dat bedrijf kocht hij naar eigen zeggen “uit pure geiligheid”; zakelijk gezien was het niet zijn beste aankoop. “Wij dachten dat het een veel mooier, beter en bijzonderder bedrijf was dan het bleek te zijn”, aldus Kahn destijds bij NU.nl.
Overval
2012 is ook het jaar waarin hij zijn relatie met Simons verbreekt en lingeriemodel Carolina Rios Cabezas aan de haak slaat. Niet veel later wordt het kersverse duo bruut overvallen in hun huis en zwaar mishandeld. “Ze hebben me in elkaar gebeukt, geprobeerd te wurgen, en je schrikt als je me nu ziet, want mijn oogkas is zwaar beschadigd”, aldus Kahn destijds tegen Shownieuws.
In 2013 krijgt Kahn een veeg uit de pan van minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking wegens het niet ondertekenen van een veiligheidsakkoord voor kledingfabrieken in Bangladesh. In het tv-programma Rambam slaat Kahn keihard terug: “Dat een of andere linkse kutminister de gore moed heeft om mijn bedrijf en mij in diskrediet te brengen, dat is zo oneerlijk.” Ploumen en Kahn sluiten uiteindelijk vrede.
Kahn, in zijn vrije tijd onder meer verzamelaar van vintage Rolex-horloges, is volgens Quote goed voor een vermogen van 250 miljoen euro. Hij heeft een Aston Martin-cabrio voor “plezierritjes” en rijdt zakelijk in een Porsche.
Winkelstraat
De ondernemer bestiert nu een zijn retailimperium met 6000 medewerkers verdeeld over 600 winkels. Daarmee is hij een van de koningen van de winkelstraat, maar bij het behalen van zijn doel van 1 miljard omzet mag ook internet best een rol spelen. “Van de komende vierhonderd miljoen euro kan tweehonderd miljoen via internet verdiend worden”, zei Kahn vorig jaar bij Retailnews.
Desondanks is hij sceptisch over ‘online’. “Vooralsnog lijken alleen investeerders geld te verdienen aan het internet”, zegt hij met een verwijzing naar de dunne winstmarges bij Amazon.
Clicks
Kahn gelooft in bricks én clicks, zegt hij dit weekend tegen de Volkskrant. “Natuurlijk kunnen online en offline elkaar versterken. Internet is een fantastisch verkoopkanaal, maar niet zaligmakend. Retail blijft handel voor en met de mens.’
De komende tijd geeft hij die visie vorm door weer een nieuwe winkelformule voor vrouwen te lanceren, te beginnen met vijf winkels en een webshop voor drie landen. “We gaan dit jaar een heel nieuwe winkelketen lanceren met clicks en bricks”, kondigde hij vorige maand aan bij RTL Z.
Bekijk ook dit interview uit 2013: wat drijft Roland Kahn?:
De visie van de ondernemer werd vier jaar geleden vereeuwigd in ‘Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie‘.
Dat boek is gebaseerd op de 8 stelregels van Kahn:
1. Inspireer je mensen
2. Kijk naar de concurrent
3. Vraag om hulp
4. Door pijn kun je groeien
5. Winnen vraagt om topspelers
6. Kun je het dromen, dan kun je het doen!
7. Jouw geld is het geld van de klant
8. Dingen goed doen is dingen simpel doen