Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kattenbakken van Poopy Cat verkocht aan Pets Place; Ohpen doet overname

Ondernemersnieuws: Ohpen doet overname om de handjes, kattenbakmaker verkocht aan moeder Pets Place en Yoghurt Barn wint zaak tegen copycat.

poopy cat thomas vles

1. Cloudbankier Ohpen doet acqui-hire

Ohpen, de fintechstartup waarmee Chris Zadeh cloudsoftware levert voor de klantadministratie van onder meer Robeco, Knab en Aegon, neemt Fynn Advice over. De overname betreft een acqui-hire: Ohpen heeft vooral de ‘handjes’ nodig die nu bij Fynn Advice software installeren bij banken en advies leveren op het gebied van beleggen, sparen, betalen, toezicht, risicoanalyse en IT. “We groeien hard”, zegt Zadeh in het FD. “Mensen met domeinkennis zijn heel lastig te vinden. Het gaat om experts die bankprocessen echt snappen en dat kunnen vertalen naar onze programmeurs. In deze markt vecht iedere fintech om dezelfde skills.” Sprout Challenger Ohpen heeft 120 man op de loonlijst staan, met Fynn Advice komen daar acht bij. “We hebben alleen al vier recruiters in dienst. Dat is veel voor een bedrijf van onze omvang.”

2. Pets Place koopt kattenbakmaker Poopy Cat

Thomas Vles verkoopt zijn producent van kartonnen kattenbakken en speelhuisjes Poopy Cat aan IJsvogel Retail, het bedrijf achter onder meer de winkels van dierenspeciaalzaak Pets Place. Hij doet alleen het merk en de kattenbakontwerpen over, die gelden als milieubewuster en makkelijker alternatief voor de traditionele kattenbak. Volgens IJsvogel ontbrak het Poopy Cat, in 2015 begonnen met een campagne op Kickstarter, aan een gedegen distributienetwerk. Dat heeft IJsvogel Retail met alleen al meer dan tweehonderd winkels wel. Vles heeft in elk geval de video nog, die 2 miljoen keer werd bekeken: A Day at Poopy Cat Office.

3. Beer in a Box crowdfundt bierabonnement

Startup Beer in a Box heeft met een crowdfundingcampagne op Crowdaboutnow 128.000 euro opgehaald om zijn bierabonnement op te schalen. In drie jaar tijd wil medeoprichter Armand Haan toe naar een jaarafzet van tweehonderdduizend dozen, zegt hij tegen RetailTrends. Het crowdfundinggeld is bestemd voor de – grotere, dus voordeligere – inkoop van dozen. Verder gaat Beer in a Box investeren in online campagnes en proeverijen, wordt de app waarmee klanten de bieren beoordelen doorontwikkeld en wil het na België verder uitbreiden in het buitenland. “Nederlandse bieren staan internationaal goed bekend. Onze brouwers durven vaak meer dan in het buitenland.”

Lees ook: Beer in a box gebruikt data voor het perfecte biertje

4. Avocadorestaurant wil van 1 naar 100 vestigingen groeien

The Avocado Show, een avocadorestaurant dat een half jaar draait in Amsterdam, gaat met een investering van vijf miljoen uitbreiden naar het buitenland, schrijft Het Parool. Het geld komt van Shawn Harris, de vrouw achter Nature’s Pride, een van de grootste avocadoleveranciers ter wereld. Binnen vijf jaar wil oprichter Ron Simpson honderd vestigingen hebben. Zijn tent draait dan ook als een dolle: voor de officiële opening had het restaurant al meer dan duizend reserveringen binnen. “We wilden eigenlijk gewoon een zaakje openen in de Pijp,” zegt Simpson. “Maar zodra we dat idee online zetten, bleek opeens de hele wereld mee te kijken.” Hij is in gesprek over vestigingen in tien landen.

5. NPEX moet stoppen met handelssysteem, beurs blijft open

MKB-beurs NPEX moet op zoek naar een nieuw handelssysteem omdat het huidige niet meer voldoet. Voor ondernemers die aandelen of obligaties hebben uitgegeven via de beurs, betekent dat, dat die stukken vanaf 18 november niet meer verhandelbaar zijn – tot NPEX een alternatief systeem heeft weten te vinden. Ondanks die onzekerheid heeft de beurs over noteringen niet te klagen: in de eerste helft van 2017 is voor 23,5 miljoen uit de markt gehaald door ondernemers, nieuwe regels zorgen naar verwachting voor een grotere toestroom. Bedrijven kunnen dan aan het publiek obligaties en certificaten van aandelen uitgeven tot 5 miljoen euro zonder een door de AFM goedgekeurd prospectus.

6. En dan dit: Yoghurt Barn wint van copycat Yoghurt Farm

Prima dat je met yoghurt de markt komt challengen, maar kom wel met een originele naam. Dat vindt ook de rechter die Sprout Challenger Yoghurt Barn gelijk gaf in een kort geding tegen Yoghurt Farm in Leeuwarden. De bijna-naamgenoot moet zijn zuivelcafé nog openen, maar mag een andere naam verzinnen. De etalage moet ook worden aangepast: de kreet ‘Loei Lekker’ is al geregistreerd door Yoghurt Barn, terwijl Yoghurt Farm voor zijn website en Facebook ook een foto gebruikt die geleend lijkt van de door Wouter Staal opgerichte challenger.

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 19 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum