Start: 2012
Personeel: 45
Omzet: niet openbaar
Wouter Staal (ex-marketingmanager bij Philips) en zijn vrouw Esther (ex-fysiotherapeut) zagen op vakantie in Spanje het succes van de frozen yoghurt stores. “In Nederland is het in de winter te koud voor frozen, maar na wat onderzoek ontdekten we dat wij wereldwijd de grootste yoghurteters zijn.” Het echtpaar Staal zag een gat in de markt en besloot ‘een beleving rondom yoghurt’ te creëren: Yoghurt Barn.
Na drie zware eerste maanden van de vestiging in Utrecht, besloten ze te verbouwen: met extra leestafels werden ze de eerste Seats2meet-locatie gevestigd in de horeca. Het bleek een gouden greep: Yoghurt Barn werd in in Utrecht the talk of the town en realiseerde vanaf januari 2013 maandelijks een omzetstijging van bijna dertig procent Na vijf maanden waren ze winstgevend.
De eerste Amsterdamse vestiging opende in augustus 2013 en werd gefinancierd met behulp van crowdfunding: binnen anderhalve maand haalden ze 50.000 euro op. In 2014 verwacht Staal op dezelfde manier nog zes tot acht Yoghurt Barns in de Randstad te kunnen openen. Ze concurreren vooral met koffie- en lunchtenten. “Iedereen denkt bij yoghurt aan een ontbijt of toetje, maar hangop met vers fruit is een prima alternatief voor het broodje gezond.”
Tekst Miloe van Beek