Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Als Google uw website niet meer wil zien

Het succes van de internetondernemer hangt voor een groot deel af van Google’s pageranking. Dat kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel: "We zakten opeens van 5.000 naar 200 bezoekers per dag."

Ineens je hoge ranking kwijtraken. Het overkwam Henk Jan Bijmolt van reissite Travelmap.nl. Zijn site stond steevast in de resultaten top10 op zoekwoorden als ‘reizen’. Sinds 2 juli is dat veranderd. Travelmap bungelt onderaan in de zoekresultaten.

 

Bijmolt heeft geen flauw idee waar hij dit aan te danken heeft: “We gaan juist heel voorzichtig met de richtlijnen om.” Het enige wat hij als mogelijke oorzaak ziet zijn de hotspots op zijn site. “Bij elke hotspots is er de mogelijkheid voor bezoekers de do’s en dont’s op deze plekken in te vullen. Bij 80 procent van de pagina’s was nog niets ingevuld.”

 

Geen commentaar

Maar dit was al langer zo. Het vervelende is dat Google niets van zich laat horen. “We hebben gevraagd wat we fout doen, maar Google geeft geen antwoord. We moesten een re-inclusion formulier invullen. Hopelijk krijgen we op die manier onze oude ranking weer terug.”

 

Het gros van de bezoekers van Travelmap is/was afkomstig van zoekmachines. Het bezoek is sinds juli 350 procent gedaald. “Dat betekent voor ons ook 350 procent minder omzet. Als onze pagerank niet snel wordt hersteld kan ik een aantal medewerkers geen contractverlenging geven.”

 

8 maanden in de wacht

Ook Sebastiaan Monteban van reissite Stopover.nl zag zijn bezoek van de ene op de andere dag kelderen. “We zijn van 5.000 naar 200 bezoekers per dag gezakt. We hebben nauwelijks inkomsten meer.”

 

Monteban heeft meerdere malen contact gezocht met Google via de webmastertools. “Dat biedt geen garantie op een tegenreactie. We wachten nu al acht maanden op respons.”

 

Monteban heeft naar eigen zeggen alles gedaan om Google te plezieren. “We hebben geen flauw benul wat er mis kan zijn. We hebben zo’n dertig wijzigingen doorgevoerd, niets helpt.”

 

Geen helpdesk

“Het nadeel van de dominante positie van Google is dat je niet kunt terugvallen op een concurrent. Ik vind dat ze verplicht zijn een helpdesk in te richten waar je met vragen echt terecht kunt”, zegt Monteban. “Als er niet snel een antwoord van Google komt, dan ben ik bang dat er geen toekomst meer is voor Stopover.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees hier de reactie van Google.