Ineens je hoge ranking kwijtraken. Het overkwam Henk Jan Bijmolt van reissite Travelmap.nl. Zijn site stond steevast in de resultaten top10 op zoekwoorden als ‘reizen’. Sinds 2 juli is dat veranderd. Travelmap bungelt onderaan in de zoekresultaten.
Bijmolt heeft geen flauw idee waar hij dit aan te danken heeft: “We gaan juist heel voorzichtig met de richtlijnen om.” Het enige wat hij als mogelijke oorzaak ziet zijn de hotspots op zijn site. “Bij elke hotspots is er de mogelijkheid voor bezoekers de do’s en dont’s op deze plekken in te vullen. Bij 80 procent van de pagina’s was nog niets ingevuld.”
Geen commentaar
Maar dit was al langer zo. Het vervelende is dat Google niets van zich laat horen. “We hebben gevraagd wat we fout doen, maar Google geeft geen antwoord. We moesten een re-inclusion formulier invullen. Hopelijk krijgen we op die manier onze oude ranking weer terug.”
Het gros van de bezoekers van Travelmap is/was afkomstig van zoekmachines. Het bezoek is sinds juli 350 procent gedaald. “Dat betekent voor ons ook 350 procent minder omzet. Als onze pagerank niet snel wordt hersteld kan ik een aantal medewerkers geen contractverlenging geven.”
8 maanden in de wacht
Ook Sebastiaan Monteban van reissite Stopover.nl zag zijn bezoek van de ene op de andere dag kelderen. “We zijn van 5.000 naar 200 bezoekers per dag gezakt. We hebben nauwelijks inkomsten meer.”
Monteban heeft meerdere malen contact gezocht met Google via de webmastertools. “Dat biedt geen garantie op een tegenreactie. We wachten nu al acht maanden op respons.”
Monteban heeft naar eigen zeggen alles gedaan om Google te plezieren. “We hebben geen flauw benul wat er mis kan zijn. We hebben zo’n dertig wijzigingen doorgevoerd, niets helpt.”
Geen helpdesk
“Het nadeel van de dominante positie van Google is dat je niet kunt terugvallen op een concurrent. Ik vind dat ze verplicht zijn een helpdesk in te richten waar je met vragen echt terecht kunt”, zegt Monteban. “Als er niet snel een antwoord van Google komt, dan ben ik bang dat er geen toekomst meer is voor Stopover.”
Lees hier de reactie van Google.