Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips om augmented reality als ondernemer te gebruiken

Van de techniek augmented reality (AR) – bekend van Pokémon – wordt veel verwacht. Maar wat kun je ermee als ondernemer? Zes tips om AR toe te passen.

Bij AR krijg je als gebruiker een laagje over de wereld te zien. Net als bij virtual reality (VR) denken analisten dat de markt van AR de komende jaren flink zal groeien. Onderzoeksbureau IDTechEx berekende onlangs dat de omzet van AR, VR en combinatievorm mixed reality in 2027 37 miljard dollar moet bedragen. Diverse ondernemers experimenteren vandaag echter al met AR. Sprout geeft je zes voorbeelden waarop je de techniek als ondernemer kunt toepassen.

Retail-oplossing: de virtuele paskamer

Voor kledingwinkels kan het nog wel eens een probleem vormen: een winkelruimte die te klein is om een kledingstuk in veel verschillende kleuren te kunnen aanbieden. Augmented reality biedt hier een oplossing. Door een virtuele passpiegel te gebruiken, kunnen klanten een kledingstuk passen, en deze virtueel van kleur te laten veranderen. Op deze manier hoef je als klant niet talloze kleuren te passen, en bespaar je als retail-ondernemer op verzendkosten.

Technologie in stenen winkels voegt bovendien beleving toe, en wordt hierdoor wel eens gezien als de brug tussen offline en online. AR wordt tevens gebruikt in meer retailsectoren. Zo wil de Nederlandse designwinkel Flinders ook inzetten op augmented reality. “Met augmented reality willen we de consument een meubelstuk in zijn huiskamer laten projecteren,” vertelde directeur Geert-Jan Smits onlangs tegen Sprout. “Dan weet je precies of het past en hoe het staat.”

Beleving: eigen vespa ontwerpen

Wat je als ondernemer kunt doen met een kledingstuk is ook mogelijk met een voertuig. In de onderstaande video kun je zien hoe scooterbedrijf Vespa via een augmented reality-app zijn klanten zelf het ontwerp van zijn scooters liet maken. Klanten bepaalden zelf of een scooter rood of blauw moest zijn.

Maar zoals Purna Virji van Microsoft onlangs nog aangaf: het kan nog veel verder gaan. Zo kun je augmented reality gebruiken om auto-onderdelen te selecteren voor in een auto. Handig voor de technische afdeling bij autobedrijven, of voor kundige consumenten. “De virtuele en de echte wereld smelten samen”, zei Virji tijdens TNW Conference.

Vernieuwd contact tussen medewerker en klant

Een beetje scaleup heeft een klantenservice, die vaak technische problemen oplost. Augmented reality kan ook op dit vlak een toevoeging zijn aan je bedrijfsproces. Medewerker en klant dienen te Skypen via de Hololens van Microsoft, of via een tablet. Als de klant een product heeft dat kapot is gegaan, kan de medewerker precies aanwijzen waar het probleem zich bevindt. Bijvoorbeeld door een digitale tekening te maken. Op deze manier kun je als onderneming je klant doelgerichter helpen.

Kansen voor de game-industrie

Augmented reality werd wereldwijd pas echt bekend toen Niantic en Nintendo-dochter The Pokémon Company een eigen AR-spel lanceerden. Afgelopen zomer was Pokéman Go een hit, en vingen jongeren overal ter wereld Pokémon via de smartphone. Voor Nintendo was het een groot succes. Het gamebedrijf werd in één keer tien miljard extra waard.

Ook voor winkeliers werkte het soms interessant. Als er een zogeheten Pokéstop nabij je winkels was, kon je gamers proberen te verleiden met aanbiedingen. Meer mensen in een winkel betekent immers meer potentiële inkomsten. De Pokémon-diertjes hadden de mainstream-primeur, maar er zullen ongetwijfeld nog veel succesvolle AR-games volgen.

Folders komen te leven

Augmented reality kun je als ondernemer ook toepassen op folders en flyers. Op die manier kun je een folder over bijvoorbeeld een automerk opleuken met een QR code. Wie deze scant, ziet een auto op de folder verschijnen. In Japan werken supermarkten daarnaast al met interactieve posters, die ze op openbare locaties plaatsen. Wie een product wil, scant deze via de poster, waarna het product thuis wordt afgeleverd.

Augmented reality-business cards

Hoe kun je je businesscards persoonlijker en innovatiever maken? Door augmented reality te gebruiken. Met behulp van AR kan de ontvanger een persoonlijke boodschap zien als video. Zo’n video kun je als ondernemer zelf inspreken in een 360 graden-video. De ontvanger kan de video bekijken via de QR code.