Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch vonden hun fitnessketen opnieuw uit, en halen nu 16 miljoen op

De opkomst van goedkoop fitnessen betekende 10 jaar geleden bijna de ondergang van de fitnessketen van Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch, maar met hard werken en innoveren vonden zij de weg naar boven. Deze week halen zij 16 miljoen op om hun concept te laten groeien naar 35 vestigingen.

Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch werkten beiden in het onderwijs, als respectievelijk kleuterjuf en gymleraar, toen zij in 1998 een sportschool in Hilversum overnamen. Die bouwden zij uit naar een keten (Club Sportive) met meerdere vestigingen. Maar een paar jaar geleden ging het bijna mis, vooral door de concurrentie van goedkope ketens zoals Basic Fit en Fit for Free.

Ook was net een nieuwe wet van kracht geworden, waardoor jaarabonnementen niet meer stilzwijgend konden worden verlengd. Zo liepen zevenhonderd leden plotsklaps over naar Fit for Free, waardoor Club Sportive ineens 25.000 euro omzet per maand misliep.  

Zeepkistje

“Dat was echt heftig”, zegt Meijer. “Dan moet je jezelf opnieuw uitvinden. Ik dacht echt: oh my god. Dat je op een zeepkistje moet gaan staan, en zeggen: ‘Kom op, anders redden we kerst niet’. We hebben het gered omdat alle leveranciers ons vertrouwden, en we in delen konden betalen. Het was echt op het randje. Maar daar leer je zoveel van.”

Het was echt op het randje. Maar daar leer je zoveel van

Het ondernemersechtpaar besloot het roer radicaal om te gooien en verkocht Club Sportive – op een paar vestigingen na – aan Fit for Free. Doorenbosch, de echtgenoot van Meijer, stortte zich tijdens een MBA op nieuwe businessmodellen, en bedacht met TrainMore een nieuw concept waarbij je (1 euro per bezoek) minder betaalt naarmate je vaker sport. Meijer vergrootte haar eigen kennis met een master Management, Cultuur en Verandering, onder meer omdat zij naar eigen zeggen “een grote verantwoordelijkheid” voelt voor de mensen die voor haar werken.

Jordy Kool

Twee jaar geleden strikte het duo Jordy Kool, voormalig ceo van infotheek en ook sportfanaat, als investeerder. Het was de eerste keer dat Meijer en Doorenbosch aandelen verkochten. Kool investeerde een bedrag van onbekende hoogte, waarmee in TrainMore de afgelopen 2 jaar vijf nieuwe clubs kon openen. De ondernemer, die b2b-computerverkoper Infotheek van 50 naar 800 miljoen omzet liet groeien, werkt nu één dag per week voor TrainMore, dat nu elf vestigingen heeft.

Meijer leert naar eigen zeggen “ontzettend veel” van Kool, vooral op het gebied van finance. “En hij is een kei in M&A. Hij weet hoe je snel kan groeien, hoe je waarde kan toevoegen aan je bedrijf, en heeft ervaring met HR en het samenstellen van grote teams.”

Gaspedaal

Om het gaspedaal nog wat verder in te kunnen trappen, haalt TrainMore (Meijer en Doorenbosch runnen onder de naam High Studios ook drie boutique-sportclubs in Amsterdam) nu 16 miljoen euro groeikapitaal op bij de Rabobank en Dutch Mezzanine Fund (DMF).   

“Het concept stond zo goed, dan moet je doorpakken”, verklaart Meijer de keuze voor externe financiering. “Anders mis je de boot. Onder de slogan ‘One team, one dream one family’ werden de drie bedrijven van Meijer en Doorenbosch onder een bedrijf gehangen (Urban Gym Group) en opnieuw gewaardeerd. De EBITDA viel hierdoor hoger uit, wat het ophalen van groeigeld vergemakkelijkte.


Marjolijn Meijer, Han Doorenbosch, Jordy Kool, Barbara den Bak (High Studio) en Michael Rustwat (commercieel directeur TrainMore)

Met de verse miljoenen op zak opent TrainMore het komende voorjaar de twaalfde en dertiende vestiging. De komende paar jaar komen daar nog ongeveer vijftien nieuwe clubs bij, allen in grote steden en gericht op een jong publiek (tot een jaar of 35). TrainMore kiest daarbij voor “karakteristieke locaties” in binnensteden. Ook Clubsportive en Highstudios krijgen er een aantal vestigingen bij.

Om aan te sluiten bij die jonge doelgroep werkt TrainMore met DJ’s en een eigen muziekzender via Kollekt.fm (de Nederlandse muziekdienst die eerder een succesvolle pivot maakte van consumentenproduct naar de b2b-markt).

Respect

Ook al waren budgetketens bijna de nekslag voor haar bedrijf, Meijer heeft “heel veel respect” voor een ondernemer als Basic Fit-oprichter Rene Moos (bij wiens tennishal ze zelf nota bene ooit haar eerste aerobiclessen gaf). “Doe het maar eens, twee à drie vestigingen per maand openen, in onder meer een lastige markt als Frankrijk. Zij hebben er ook aan bijgedragen dat nu ruim 2 miljoen mensen aan fitness doen, het is voor iedereen bereikbaar geworden. Wat je nu ziet, is dat steeds meer mensen wat meer willen uitgeven voor beleving en kwaliteit. Al zit je bij ons alsnog bijna op hun prijsniveau als je meer traint.”

Steeds meer mensen wat meer willen uitgeven voor beleving en kwaliteit

Maar een megabedrijf als Basic Fit zou Meijer zelf niet zien zitten. “Ik ben meer van de cultuur. Anders word je echt een machine.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Innovatie

Denk nooit dat je er bent, blijf innoveren, is Meijers devies. De komende jaren zullen data en technologie een nog veel grotere rol gaan spelen in de fitnessbranche, verwacht zij.

Ondertussen kijkt zij ook naar het buitenland, met volgend jaar waarschijnlijk een eerste club in België (Antwerpen). “We denken dat het concept van TrainMore internationaal schaalbaar is, want dit zie je nog nergens. Dit is iets wat we altijd al wilden, dus dan zet je er een bepaald bedrag voor opzij en ga je het proberen. Daarmee neem je een risico, maar kun je later niet zeggen: ‘Had ik het maar geprobeerd’.”