Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 do’s bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam is niet alleen marketingtechnisch maar ook juridisch goed, schrijft Sprout-expert Melissa Moncada Castillo. Ze geeft je zes dingen om rekening mee te houden.  

Het kiezen van een naam als merk is één van de belangrijkste dingen die je moet doen voordat je een nieuwe onderneming start. Maar wist je dat dit niet altijd zo voor de hand liggend is als je zou denken? En wist je dat je hierbij makkelijk fouten kunt maken die je problemen kunnen opleveren?

6 juridische do’s bij het kiezen van een goed merk:

1. Registreer je merk

Het registreren van je merk hoort bij de basis van het drijven van een onderneming. Waarom? Omdat je merk je alles is. Het is de vertegenwoordiging van je onderneming. Het publiek kiest voor een merk wanneer ze een aankoop doen. Het merk is het visitekaartje van jouw bedrijf. Merkbescherming is daarom een must. Bescherm je je merk niet, dan stel je jouw werk en investeringen bloot aan inbreuk.

2. Wees je bewust van het verschil tussen marketing en recht bij het kiezen van je merk

Ondernemers denken vaak als marketeers als ze een merk willen bedenken. Logisch, marketing is ontzettend belangrijk voor zakelijk succes. Maar het probleem is dat een merk dat teveel bedacht is vanuit marketing, vaak juridisch geen goed merk is en andersom. En je moet aan juridische eisen voldoen, wil je je merk kunnen registreren.

Kort gezegd is een marketingtechnisch goed merk vaak beschrijvend en aanprijzend, terwijl een juridisch goed merk dit juist absoluut niet mag zijn! Een voorbeeld: de naam “De Rotterdamse bakker” voor een bakkerij is beschrijvend. Misschien is dit vanuit marketing een goed merk, maar juridisch helaas niet. Maar: een echt goed merk is zowel op marketing als op juridisch gebied goed!

3. Gebruik marketing voor de juiste redenen

Ik zei het hierboven al, marketing is super belangrijk voor je onderneming. Mits op de juiste manier gebruikt. Niet om een beschrijvend merk te kiezen, dus. Maar wél als tool om uit je lijst met niet-beschrijvende merken de goede keuze te maken. Marketing laat je bijvoorbeeld denken aan zaken zoals: “kan het merk makkelijk uitgesproken worden?”, “kan het merk fout gespeld worden?” “is het merk catchy?”. Dit zijn de zaken waar je marketing vooral voor moet inzetten.

4. Bedenk dat een naam heel beschrijvend kan zijn voor product A maar juist totaal niet beschrijvend voor product B

Men denkt vaak dat een merk altijd een fantasiewoord moet zijn. Hoe vaak heb ik de vraag niet gehoord “maar Apple, dat is toch een normaal woord, dan is dat toch beschrijvend? Hoe kan dat dan een merk zijn?”. Klopt, Apple is beschrijvend voor fruit en alles wat ermee te maken heeft. Maar Apple verkoopt geen fruit, maar telefoons en computers.

En voor telefoons en computers is dit woord niet beschrijvend. Het gaat dus altijd om de combinatie tussen het merk en de producten of diensten die je aanbiedt. Voor die producten of diensten mag het merk niet beschrijvend zijn.

5. Check je gekozen merk op beschikbaarheid

Zeker als je een merkrecht wilt aanvragen, is het van groot belang om je gekozen merk op beschikbaarheid te checken in het gebied waar je een merkrecht wilt aanvragen. Heel veel mensen denken ten onrechte dat de officiële organisatie waar je je merk aanvraagt dit voor je doet. Dat is niet het geval.

In de aanvraagprocedure krijgen derden de kans om oppositie (een soort bezwaar) aan te tekenen tegen jouw merk. Als je je checks niet goed hebt gedaan, kan dit dus voor problemen zorgen.

6. Check niet alleen op identieke namen, maar ook op variaties

Het checken van je merk is niet een kwestie van intoetsen in een register en wachten of er een groen vinkje verschijnt. Niet alleen identieke merken kunnen namelijk voor problemen zorgen, ook merken die erop lijken! Een voorbeeld: stel ik wil “Apples” indienen als merk. Het is niet identiek aan het bekende merk Apple, maar toch zal Apple er hoogstwaarschijnlijk problemen mee hebben.

Waarom? Omdat het er erg op lijkt. Check dus niet alleen op de exacte merken, maar ook op zoveel mogelijk variaties.