Endeit doet de investering in het in Wenen gevestigde bedrijf samen met bestaande aandeelhouders Cherry Ventures, Hoxton Ventures en oud-ceo bij Expedia Erik Blachford. TourRadar is een op jongeren gericht platform voor het vergelijken en boeken van online groepsreizen en het raadplegen van recensies.
De markt voor online groepsreizen is “gigantisch groot”, verklaart Hamann (foto rechts): “90 procent vindt echter nog offline plaats. Er liggen dus grote kansen in deze markt en TourRadar heeft de potentie om die online te ontsluiten.”
Kostbare techniek
“De technologie is echter kostbaar”, verklaart Hamann de hoge investering. “Er zijn veel developers voor nodig. Het is dus echt een technologie-investering. Je hebt daarnaast veel marketinggeld nodig.” Hoeveel van de 9 miljoen precies afkomstig is van Endeit Capital, mag Hamann niet zeggen: “Ik mag daarover geen details geven. Maar ga maar uit van ruim twee derde.”
TourRadar heeft 60.000 recensies van bestemmingen op zijn platform. Handig, volgens Hamann: “Daarom ranken ze hoog op Google.” Het bedrijf werkt bovendien samen met internationale touroperators, wat volgens de Endeit-partner onderstreept dat TourRadar goed bezig is: “Die touroperators gaan niet zomaar met zo’n bedrijfje samenwerken.”
Dat TourRadar niet Nederlands is, maakt voor Endeit Capital weinig uit. Sterker nog, ze zijn gericht op Duits sprekende landen. “Ik werk zelf ook parttime in Duitsland en dit bedrijf bevindt zich in Oostenrijk.”
Australië
TourRadar werd in 2010 dan weer opgericht door twee Australiërs: Shawn en Travis Pittman. “Veel van hun klanten zijn dan ook Australiërs en ook hebben ze veel Amerikanen. Het bedrijf heeft niet alleen in Wenen, maar ook in de VS en Australië kantoren.” Business-technisch is dat handig, volgens Hamann: “Als het hier winter is, is het in Australië zomer. Pak daar nog Noord-Amerika bij en je kunt allerlei markten bedienen. Heel bijzonder.”
Endeit zit volgens Hamann doorgaans zo’n “vier tot vijf jaar” in een bedrijf. In die tijd moeten de Oostenrijkers “vier tot vijf” keer zo groot worden “qua omzet, boekingen, traffic en aantal reizen.” Niet qua personeelsbestand, volgens Hamann: automatiseringen moeten een sterke uitbreiding van het fte-bestand juist tegenhouden.