Sprout zette &Samhoud Media vorige maand nog in het zonnetje, als een van de Challenger50. Virtual Reality is hot, en Jip Samhoud speelt daar slim op in met zijn eerder dit jaar geopende The VR Cinema in Amsterdam. Een paar maanden later staan er 100 gelicenceerde Chinese bioscopen op het programma, en liggen er mogelijk enkele duizenden in het verschiet.
Het begon eerder dit jaar met een internationale nieuwsexplosie. Waren de dinoplaatjes van Albert Heijn – een ander project van &Samhoud – een Nederlands succes, het nieuws van de VR-bios ging de hele wereld over. Volgens de berekeningen van Samhoud scoorde het verhaal een online bereik van 1,5 miljard mensen. “Dat overkwam ons wel een beetje”, geeft hij toe. “Maar het gebeurt je dan ook niet zo vaak dat je ergens de eerste mee bent.”
China
De aandacht in China sprong eruit, met een paar platforms die miljoenen bezoekers per maand trekken. Een van de mensen in dat land die lucht kregen van het verhaal was ondernemer Bin Gu (35), eigenaar van Yuecheng Media.
Toen Gu een e-mail stuurde naar Samhoud om tijdens een overleg in het Amerikaanse Boston de mogelijkheden van een samenwerking te verkennen, krabte Samhoud zich wel even achter zijn oren: ‘Moeten we dit wel doen?’
Voor het betere advieswerk kon Samhoud gelukkig terecht bij vader, ondernemer Salem Samhoud. “Wat moet ik hier nu mee?”, vroeg ik hem. ‘Het is allemaal nog vaag, maar de kansen zijn zo groot’. Dan is het ondernemer in je die zegt: ik stap gewoon in het vliegtuig en ik zie wel hoe het gaat. Als het niks wordt, dan heb ik in ieder geval 2 mooie dagen in Boston gehad.”
Een bioscoop waar het licht niet uit hoeft
Peking
&Samhoud helpt Gu nu bij het openen van van 100 VR-bioscopen in de elektronicawinkels van Gome Group, een soort Chinese Media Markt. De eerste vijf bioscopen openen eind deze maand in Shanghai, Peking, Shenzhen, Tianjin en Shenyang. De filmruimtes kunnen elk half uur zo’n 50 mensen een vr-show voorschotelen, voor omgerekend 9 euro per ticket.
De bioscopen zijn niet in handen van Samhoud zelf. Het Nederlandse bedrijf geeft de bioscopen toegang tot zijn catalogus van 50 vr-films en geeft ze een gebruiksaanwijzing voor het runnen van de shows. De bioscopen betalen een licentie voor het gebruik van de naam The VR Cinema, en dragen een percentage per ticket af.
Het lijkt op het model van een traditionele filmproducent, zegt Samhoud. “Dat is veel handiger dan zelf fysieke bioscopen runnen. Daarnaast helpen we andere producenten zo om snel naar de massa te komen.” Samhoud is ook bezig met een investeringsfonds, om samen met partners films te kopen en ontwikkelen.
Actie
Tussen het eerste mailtje van Gu en de opening van de eerste 5 Chinese bioscopen zit ongeveer 3 maanden. Het is een snelle manier van handelen die Samhoud wel aanspreekt. “Toen Gu mij mailde was het meteen, ‘Wil je volgende week naar Boston komen? Dan kunnen we de week daarna weer dineren’. Ze willen snel, en het is allemaal actie, actie, actie. Dat vind ik inspirerend.”
De gesprekken met een Chinese delegatie, inclusief tolken, was wel “een interessant proces”, zegt Samhoud. “Het zijn wel echte onderhandelers, daar moet je goed voor gaan zitten en een paar avonden aan spenderen. We hebben behoorlijk wat rode wijn gedronken.”
Ondanks het bioscoopsucces laat de ondernemer zijn reclamebureau &Samhoud Media voorlopig niet in de steek. “Het blijven twee bedrijven met heel veel potentie. Die combinatie versterkt elkaar. Je ziet wat mensen mooi vinden, en dat kun je weer bij bedrijven toepassen.”
Mexico
Ondertussen blijven de aanvragen binnenlopen, onder meer uit Rusland, India, VS en Mexico. “We praten met meeerdere landen, maar dat zijn nog getekende deals.”
Volgens Samhoud alleen al de deal met Gome biedt nog veel potentie. “Het zouden ook 500 bioscopen kunnen worden, of zelfs een bioscoop in elke winkel. Het was best wel een gok of het ging werken. Maar ik denk dat dit een succes wordt.”