Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Vincent Everts baalt als een stekker

Drie weken oud is de donkerblauwe Tesla Model X van ondernemer en trendwatcher Vincent Everts. 160.000 euro betaalde hij ervoor en nu is de elektrische SUV al hopeloos verouderd. Elon Musk presenteerde vorige week hardware waarmee zijn bolides volledig autonoom kunnen rijden, maar Everts kan zijn versie niet meer upgraden: 'Hij gaat zo snel mogelijk de verkoop in.'

‘Oh damn, dacht ik toen ik het nieuws op de radio hoorde. Ik wist al langer dat Tesla bezig was met een volwaardige opvolger van de Autopilot. Toen ik mijn Model X vorig jaar bestelde had ik erop gegokt dat de nieuwe hardware voor een zelf opererend systeem erin zou zitten. Een foute inschatting, nu pak ik mijn verlies en deze gaat de verkoop in. Het is namelijk ook ongelofelijk gaaf dat Musk de ballen heeft om dit te doen: van de ene op het andere moment een radicale verandering doorvoeren. Vroeger gingen ze eerst eindeloos testen. De traditionele auto-industrie spreekt er schande van, het zou onverantwoord zijn. Ik vind het een teken van ondernemerschap en heb de nieuwe versie alweer besteld.’

‘Dat betekent overigens nog niet dat je al gelijk gebruik kunt maken van de functionaliteit. De komende maanden wordt eerst de software voor het systeem geoptimaliseerd en moet de wetgeving erop worden aangepast. Zo mag je in Nederland nog niet je auto zelfstandig laten parkeren.’

Zonder handen

Vorige week kondigde Elon Musk aan dat elke Tesla die van de band rolt kan worden uitgerust met de benodigde hardware voor zelfrijdende auto’s. Dat betekent dat de wagen niet alleen op de snelweg autonoom kan rijden, maar ook daarbuiten. Hij volgt de navigatie, stopt bij stoplichten, parkeert de auto nadat jij uitgestapt bent en haalt je weer op. De innovatie is te danken aan een geavanceerd camerasysteem gecombineerd met hardware van chipfabrikant nVidia, dat 40 keer meer rekenkracht heeft dan de ‘oude’ boordcomputer. ‘Maar de echte innovatie zit hem in het combineren van zelflerende software in combinatie met de hardware’, vertelt Everts tegen Sprout. ‘Tesla werkt aan een neural network waarbij je de auto niet vertelt hoe hij moet reageren op verkeerssituaties, maar dat het leert van ervaringen van alle Tesla’s in de praktijk.’

Tesla is in wezen een softwarebedrijf dat rijdende hardware erbij maakt

De reden dat Tesla concurrenten als BMW, Mercedes of Ford hiermee aftroeft is volgens Everts de denkwijze van de automaker: ‘Tesla is in wezen een softwarebedrijf dat rijdende hardware erbij maakt. Dat hoor je ook terug van Teslagebruikers, de auto rijdt heerlijk en ziet er schitterend uit, maar er mankeert qua afwerking nog wel het een en ander aan. Lekkende ramen, deuren die niet recht zitten. Ze hebben het manufacturingproces nog niet helemaal onder de knie. Maar doordat ze vanuit de softwarekant denken, kunnen ze vliegensvlug updates uitrollen. Je krijgt elke maand een nieuwe update voor je auto en krijgt dan bijvoorbeeld Spotify of een nieuwe autopilotversie. Bij BMW zouden ze dat enkel aandurven bij een gecertificeerde dealer.’

Businessmodel

Tesla heeft er bovendien belang bij om zo snel mogelijk een netwerk van zelfrijdende auto’s te hebben rondrijden. In de algemene voorwaarde van het systeem stelt het bedrijf dat het enkel gebruikt mag worden voor persoonlijke doeleinden. Wil je er commerciële diensten mee gaan aanbieden, zoals een taxidienst of bezorgservice, dan mag dit enkel via het Tesla Fleet Netwerk platform. ‘Bot, maar geniaal,’ roept Everts, ‘Daarmee gooien ze in één klap het verdienmodel van Uber op zijn kop. Bovendien valt er een hoop te verdienen wanneer je het netwerk van zelfrijdende auto’s beheert.’

Autopilot

Is autopilot 1.0 met de komst van dit nieuwe systeem in één klap hopeloos verouderd? ‘Autopilot 1.0 loopt nu al jaren voor op de concurrentie. Het werkt echt perfect maar is bedoeld voor de snelwegen. Ik reed net terug van Berlijn naar Amsterdam en heb 95 procent van de reis op autopilot gereden. Al moet ik met dit systeem wel alert blijven op de omgeving, dat zal met de nieuwe hardware vrijwel helemaal wegvallen. Het nieuwe systeem gaat echt een radicale verandering in mobiliteit betekenen. Hij gaat je halen/brengen en je kunt ongestoord werken terwijl je reist.’

Spijt

Wanneer je een Tesla kunt betalen, hoeven mensen sowieso niet zo veel medelijden met je te hebben

Na een paar dagen balen heeft Everts uiteindelijk geen spijt van zijn aankoop van de Model X: ‘Het kostte een hap uit mijn pensioenpot, maar ik heb er nu zoveel plezier van. Misschien maak ik tienduizend euro verlies op de verkoop maar veel mensen willen hem hebben. Ik moet echter 4 maanden leven zonder Model X, da’s echt balen. Maar vanuit mijn werk als trendwatcher gaat het laten zien van de echte autonoom rijdende optie echt het verschil maken. Ik geloof niet dat er hierna in de komende tijd weer zo’n giga-update gaat aankomen, dus ik verwacht met die versie de komende jaren vooruit te kunnen tot de betaalbare €35.000 versie Tesla Model 3 arriveert, of een ander bijzonder merk.’ En zijn mede-Tesla-rijders? ‘Wanneer je een Tesla kunt betalen, hoeven mensen sowieso niet zoveel medelijden met je te hebben.’

Wie ook klaar wil zijn voor autonoom rijdende auto’s, kan dit nu als optie bestellen bij de Tesla Model S en Model X. De kosten hiervoor zijn €11.300, waarvan €6.800 voor de standaard autopilot en €4.500 voor de geüpgrade hardware.