Nadat Spotify het streamen van muziek groot maakte, lijkt Zweden met Oatly opnieuw een bedrijf voort te brengen dat slim inspeelt op een nieuwe trend. Want terwijl de ene na de andere plantaardige vleesvervanger miljoenen aan financiering ophaalt, is nu ook melk aan de beurt om gedisrupt te worden door efficiëntere en milieuvriendelijkere varianten. En ook daar klotsen nu miljoenen richting Oatly, dat havermelk op de kaart zette als hip melkalternatief.
Het door broers Rickart en Bjorn Öste opgerichte bedrijf bestaat al sinds 1994, maar de omzet gaat nu pas echt door het dak. Mede dankzij een succesvolle sprong naar de VS 4 jaar geleden verdubbelden de inkomsten zich vorig jaar van 100- naar 200 miljoen. Dat bedrag moet in 2021 nog eens twee keer zo groot worden. Met dat soort groeicijfers verdringen investeerders zich logischerwijs op de stoep van het kantoor van Oatly in Malmö.
Rabobank
Voor zijn nieuwste financieringsronde koos de Zweedse havermelkproducent onder meer voor de Rabobank, dat in een financieringsronde onder leiding van financiële gigant Blackstone en vergezeld van vip-investeerders als Oprah Winfrey, Natalie Portman en Howard Schultz (oprichter van Starbucks, een van de klanten van Oatly) 200 miljoen dollar (175 miljoen euro) op tafel legt. Millennials en de Generatie Z stuwen de vraag naar een duurzamer voedselsysteem, stelt investeerder Blackstone.
Als de geruchten kloppen dat Oatly een belang van 10 procent verkoopt, wordt het bedrijf nu gewaardeerd op 2 miljard dollar. Dat is alvast meer dan de 1,5 miljard dollar waarmee vega-scalelup Beyond Meat vorig jaar zijn beursdebuut maakte (de beurswaarde van Beyond Meat bedraagt inmiddels 8,2 miljard dollar).
Ook de investeerders in Oatly zouden al snel kunnen cashen: het bedrijf wil binnen anderhalf jaar naar de beurs. Oatly wordt op de hielen gezeten door Califia Farms, een Californische producent van amandelmelk die eerder dit jaar 225 miljoen dollar groeigeld ophaalde.
Oatly brouwt inmiddels ook yoghurt en ijsjes op basis van haver. Het bedrijf telt 50.000 verkoopplekken in twintig landen.
Vlissingen
Met het verse groeigeld wil Oatly (550 medewerkers) onder meer nieuwe fabrieken bouwen, naast die in Vlissingen. In die Zeeuwse plaats (Oatly heeft ook een kantoor in Amsterdam) opende het bedrijf vorig jaar zijn tweede fabriek, waar zo’n 120 miljoen liter haverdrink wordt geproduceerd.
Oatly daagde de voedingsindustrie uit om naast voedingswaarde ook de CO2-afdruk te laten zien. Na een petitie van Oatly overweegt het Duitse parlement nu om dat principe in te voeren als verplichting voor voedselproducenten. Ook het voornemen van Unilever om al zijn 70.000 voedingsproducten van CO2-labels te gaan voorzien, zou zijn aangezwengeld door Oatly, stelt Blackstone in het persbericht bij de nieuwe investering.
Met slogans als ‘Het is zoals melk, maar dan gemaakt voor mensen’ werd Oatly in thuisland Zweden al eens voor de rechter gedaagd. Ook met de nieuwe campagne ’Spoel melk door’ (Spola mjölken) wist Oatly de aandacht op zich te vestigen. Met zulke statements kun je met een beperkt marketingbudget toch impact maken in een wereld die wordt gedomineerd door zuivelgiganten, zegt Martin Ringqvist, creatief directeur van Oatly.
Om volledig door de massa te kunnen worden omarmd, zou Oatly zijn prijs nog wat omlaag moeten brengen. Met een literprijs van ruim 2 euro is de havermelk van het merk duurder dan huismerkvarianten en sojamelk. Ook de prijs van reguliere – en zwaar gesubsidieerde – melk ligt per liter nog altijd een stuk lager.
Foto: Oatly