Dat blijkt uit een onderzoek van Jong Management, de aan VNO-NCW gelieerde organisatie voor ondernemers en werkgevers tot 40 jaar.
Over het algemeen blijken jonge en oude ondernemers elkaar als gelijken te zien. Beide groepen dichten elkaar passie voor ondernemerschap, gedrevenheid en doorzettingsvermogen toe.
Ook hebben beide groepen een bepaalde mate van verantwoordelijkheidsgevoel voor hun onderneming en hun personeel. Toch vindt de helft van de ondervraagde ondernemers boven de veertig jaar dat de jongere generaties vooral gedreven zijn door hun eigenbelang. Zelf zijn zij dat uiteraard niet.
Ter compensatie zijn de oudere ondernemers ervan overtuigd dat de jongeren meer lef en creativiteit bezitten en bovendien meer internationaal georiënteerd zijn.
Conservatief vs onverantwoordelijk
De jongere ondernemers zijn al met al minder te spreken over hun oudere collega’s. Een derde vindt dat de oudere generaties het digitale tijdperk niet begrijpt en zo een blokkade vormt voor de totstandkoming van een echte kenniseconomie. Meer dan de helft meent dat er bij de ouderen meer sprake is van een ‘glazen plafond’ voor vrouwen. Bovendien zouden jongere ondernemers veel meer maatschappelijk ondernemen dan de ouderen. Op alle punten geven de ouderen de jongeren gelijk, zij het in (veel) mindere mate.
Uit het onderzoek blijkt dat ook onder ondernemers de klassieke vooroordelen tussen generaties springlevend zijn: jongeren vinden de ouderen conservatief, ouderen noemen de jongeren graag onverantwoordelijk en egoïstisch. Dat zal wel nooit veranderen.