1. Trafficbooster naar je website, webshop of blog
Wat doen de twee miljoen Pinterestgebruikers in Nederland? Zij maken moodboards op thema of interesse. Op deze borden plaatsen ze foto’s, gifjes, infographics of filmpjes met een virtuele punaise (de Pin it-knop). Een pin is een visuele bladwijzer, waardoor je met één muisklik teruggaat naar de oorspronkelijke bron: een website, webshop of blog. Als je Pinterest goed inzet, zorgt dat voor meer bezoekers aan je website. Dat bewijst onderzoek van Shareaholic. Pinterest is – na Facebook (25%) de grootste trafficgenerator naar websites (met 5%); het genereert daardoor meer traffic dan Youtube, Google, LinkedIn en Reddit bij elkaar. Bam!
2. Visuele verhalenverteller
Een eerste indruk maak je maar een keer. 90% van alle informatie die in ons brein wordt omgezet is visueel. Daarom praten we over liefde op het eerste gezicht. En een beeld zegt meer dan duizend woorden. Beelden zetten eerder aan tot emotie of actie dan tekst en zorgen ervoor dat je informatie beter onthoudt. Het verhaal vertellen van jouw bedrijf, merk, product of dienst en een beleving creëren: dat kan bij uitstek via Pinterest. En zet je bij je plaatje bovendien een goed uitgekiend praatje (een omschrijving met zoekwoorden), dan word je nog beter gevonden.
3. Gezien op Pinterest
Pinterestgebruikers zien het medium als een ideeëncatalogus. Zij bezoeken Pinterest om inspiratie op te doen en staan daardoor ook meer open voor marketing op het platform. Pinners zoeken doelgericht (Help! Ik wil een origineel cadeau voor Vaderdag) of ‘grasduinen’ op hun gemak langs de online etalages. De statistieken spreken voor zich:
– 75% van hetgeen wordt ‘gepind’ is van bedrijven afkomstig.
– 93% van de pinners gebruikt het platform om aankoopbeslissingen te nemen en 87% heeft wel eens een product aangeschaft nadat ze het op Pinterest hadden gezien.
– 45% van de actieve pinners gebruikt Pinterest al winkelend in fysieke winkels en laat soms zelfs de opgeslagen pin aan de verkoper zien. ‘Dit wil ik hebben!’
De laatste tijd is er nogal wat te doen rondom de ‘koopknoppen’ op social media. Ook Pinterest heeft (in de VS) pins met de ‘buy it-knop’ waardoor je direct vanaf Pinterest een product kunt aanschaffen. Het gehoopte effect is er nog niet vanwege de enorme hoeveelheid content en daardoor de beperkte zichtbaarheid van de ‘buyable pins’. Toch is het – met name voor webshops – een ontwikkeling om in de gaten te houden. Niet alleen ‘kijken, kijken’, maar ook: kopen!
4. Pinnen is het nieuwe vermenigvuldigen
80% van de pins op Pinterest zijn ‘repins’: pins die opnieuw worden gedeeld. Als een pin van jou, bijvoorbeeld een afbeelding van een product op je website, wordt gerepind, gaat het beeld viraal. Volgers van de ‘repinner’ kunnen het nu ook zien en het ook weer repinnen. Bedenk dat een pin gemiddeld honderd keer vaker viraal gaat dan een tweet en dat een gemiddelde pin tien keer wordt gerepind.
5. Lange houdbaarheid
Pins kunnen soms maanden nadat ze zijn gepost, nog terugkomen in de inspiratiezoektocht van een pinner. Dat maakt de houdbaarheid van je content lang! En het beeld is veelal direct terug te herleiden naar de oorspronkelijke bron: jouw online etalage. Zo kom jij door Pinterest (weer) in beeld.
6. What’s hip & happening
Via Pinterest krijg je letterlijk een beeld van wat populair of ‘in’ is. Een mooie manier om gratis marktonderzoek te doen is het nemen van een visueel kijkje in de interesses van je doelgroep. Check de Pin Picks om te ontdekken wat nu trending op Pinterest is.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk de succesverhalen op Pinterest voor bedrijven en begin met ‘pinning’! Hélène van den Dungen (39) is marketing-en communicatieadviseur, eigenaar van HP Neutraal en auteur van ‘In beeld met Pinterest in 60 minuten’.