De internationale opmars van Jitse Groen krijgt deze week een indrukwekkend vervolg in de VS. Het in Chicago gevestigde Grubhub komt voor 7,3 miljard dollar (6,4 miljard euro) in handen van Just Eat Takeaway, zoals Groens bedrijf sinds de fusie vorig jaar met het Britse Just Eat heet.
Door de overname van Grubhub ontstaat nu de grootste maaltijdbezorger buiten China: de combinatie heeft 71 miljoen klanten, in 2019 goed voor tegen de 600 miljoen bestellingen. Takeaway stelt in een toelichting dat het nieuwe megaplatform is gebouwd rondom de vier grootste en meest winstgevende landen qua maaltijdbezorging: de VS, Groot-Brittannié, Nederland en Duitsland.
Takeaway kaapt Grubhub weg voor de neus van UberEats. Ubers overnamegesprekken met Grubhub werden overschaduwd door mededingingsbezwaren. Uber benaderde Grubhub eveneens met een volledig met aandelen gefinancierd overnamebod. In een reactie zegt Uber nu dat de sector consolidatie nodig heeft, maar dat dit niet betekent er tot elke prijs onderhandeld moet worden.
Uber had 60 dollar over voor Grubhub, wat een maand geleden nog een premie van 25 procent boven de koers betekende. Groen doet er nog een flinke schep bovenop: hij tikt 75 dollar af, terwijl Grubhub op de beurs woensdag 61 dollar waard was.
Goede bekenden
Medeoprichter van Grubhub Matt Maloney en Jitse Groen kennen elkaar al sinds 2007, vertelt de Amerikaan aan persbureau Reuters. Groen overhandigde hem een bod ‘met een bedrag dat de beslissing heel makkelijk maakte’, aldus Maloney.
Tegenover Bloomberg omschrijft Maloney zichzelf en Groen als kindred spirits, oftewel twee mensen met een lange en diepe persoonlijke band. ‘We hebben hetzelfde bedrijf op verschillende continenten’, zegt Maloney.
Groen, in het persbericht over de overname: ‘Matt en ik zijn de twee overgebleven maaltijdbezorgveteranen in de sector die hun bedrijven rond de eeuwwisseling zijn begonnen, weliswaar op twee verschillende continenten.’.
Maar wat haalt Groen voor die zeven miljard precies in huis met Grubhub?
Grubhub is samen met DoorDash en UberEats een van de drie grote maaltijdplatforms in de VS. In een aantal steden, waaronder New York, Chicago en Boston, is het zelfs marktleider. Maar landelijk gezien was DoorDash afgelopen april verreweg de grootste, met een marktaandeel van 43 procent. Grubhub en UberEats volgden met respectievelijk 23 en 22 procent.
Grubhub behoorde tot het selecte groepje bedrijven dat in de VS lijkt te profiteren van de coronapandemie. Sinds de uitbraak in maart steeg de beurskoers met 39 procent. Wel bestaat de klandizie van het bedrijf voor 80 procent uit kleine en middelgrote bedrijven, een groep die het door de coronacrisis zwaar heeft en mogelijk geen geld meer over heeft voor de forse commissie die per Grubhub-bestelling moet worden afgetikt.
Vorig jaar plaatsten 23 miljoen gebruikers een bestelling via het platform, dat in 2004 werd opgericht door Mike Evans, Roman Gaskill en Matt Maloney. Takeaway noteerde vorig jaar 48 miljoen klanten, die bij elkaar 413 miljoen orders plaatsen. Grubhub verwerkte 180 miljoen orders.
Grubhub verwerkte daarmee omgerekend voor 5,3 miljard euro aan bestellingen. Bij Takeaway lag de gemiddelde orderwaarde wat lager, met een totaal van 8,4 miljard euro aan bestellingen.
Ondanks dat Grubhub minder dan de helft van het aantal bestellingen verwerkte, doet het met 1,2 miljard euro omzet niet veel onder voor Takeaway, dat vorig jaar 1,5 miljard euro omzet boekte.
Dat lijkt te verklaren uit de flink hogere commissie die Grubhub per bestelling incasseert. Bij Grubhub is de commissie gemiddeld 7,22 dollar, bij een gemiddelde orderwaarde van 29,44 dollar. Dat komt neer op een commissie van 24,5 procent. Bij Just Eat Takeaway komt de commissie, op basis van een orderwaarde van 20,34 euro en 3,63 euro commissie, gemiddeld uit op 18 procent per bestelling.
Takeway koopt met Grubhub ook LevelUp, een mobiele betaaldienst die Grubhub in 2018 inlijfde voor 390 miljoen dollar.
Amsterdam
Het hoofdkantoor van Just Eat Takeaway blijft ook na de overname van Grubhub in Amsterdam. Maloney krijgt een plek in de raad van bestuur en wordt verantwoordelijk voor de Amerikaanse tak van het bedrijf. Groen houdt na de fusie met Grubhub 7 procent procent van de aandelen in het bedrijf.
Na de mededingingsperikelen met UberEats blijft nog de vraag hoe de toezichthouders in de VS de deal zullen beoordelen. Tegen Reuters zei expert Chris Sagers dat dat geen probleem hoeft te worden.
Uitdaging
Daarna mag Groen bewijzen dat je een maaltijdplatform in de VS winstgevend kan maken, vooral tijdens ‘corona’. Uit een recente steekproef bleek dat 60 procent van de restaurants in San Francisco geld moeten toeleggen op takeout-maaltijden. Mogelijk overleeft 20 tot 50 procent van de Amerikaanse restaurants de pandemie überhaupt niet. Uber, dat wel berucht is om het smijten met geld, verliest gemiddeld 3,36 dollar per besteliling, becijferde een beursanalist.