Maar hoe maak je jouw folder tot cadeautje? Verwen de lezer met mooi vormgegeven, innovatief en verleidelijk beeld en een prikkelende tekst. Bied hem informatie waar hij iets aan heeft, neem een actie, abonnement of lidmaatschap op in jouw folder waarmee hij korting krijgt op jouw producten. Zo kun je heel wat trouwe klanten voor je winnen.
1. Maak een tijdschrift
Je moet er wel wat budget voor over hebben, maar het kan lonen om je brochure om te toveren tot een tijdschrift. Hierin geef je niet alleen productinformatie, maar ook algemene tips en adviezen die het leven van je doelgroep aangenamer maken. Verkoop je bijvoorbeeld potaarde, maak je scope dan breder en geef algemene tuintips.
2. Verspreiding
Afhankelijk van jouw product kun je kiezen voor gesegmenteerde verspreiding. Wil je een achterban opbouwen voor een nieuwe winkel met streekproducten, kies dan voor huis-aan-huis folderverspreiding in de regio. Zit de winkel in een winkelcentrum, dan heeft uitdelen op de parkeerplaats zin. Een persoonlijke mailing waarbij je de ontvanger bij naam noemt, maakt altijd indruk. Spreek hem dan wel aan op zijn interesse.
3. Ken je lezer
Ga bij het maken van je brochure uit van de interesse van jouw doelgroep. Wat wil hij lezen? Wat is zijn wereld? Wat interesseert hem nog meer? Maak je een brochure over bakproducten, dan heeft de lezer waarschijnlijk ook oog voor andere culinaire zaken. Het is aannemelijk dat recepten en een thema als huiselijkheid dan aanslaan. Zorg ervoor dat de lezer zich in de verhalen herkent. Natuurlijk vertel je ook waarom jouw producten de moeite waard zijn, maar vermijd details die jouw doelgroep niet boeien.
4. Uiterlijk is écht wel belangrijk
Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep jouw brochure openslaat? Helemaal als hij in een pakket met vele andere folders door de brievenbus komt, is het zaak dat jouw folder eruit springt. Natuurlijk kun je stunten met lettertypes of -groottes, woeste kleuren of geurinkt. Je kunt ook een opvallend formaat kiezen, lekker groot of juist klein en handzaam.
Let wel; te veel toeters en bellen kunnen ook afschrikken. Een rustige cover met een beeld en een paar sterke teasers die verwijzen naar de inhoud zijn aan te bevelen. Denk aan 70 procent beeld en 30 procent tekst. Binnenin gelden de 3 R’s: rust, ruimte en ritme. Vermijd overvolle pagina’s waardoor de lezer over het hoofd ziet wat jij wilt vertellen. En wissel bijvoorbeeld een informatief verhaal af met een interview of een shoppingpagina waar een selectie van jouw producten staat die jouw doelgroep kunnen interesseren.
Zorg ook voor kleinere en overzichtelijke teksten zoals ‘10 tips’, tekstkaders en korte testimonials van tevreden klanten met een fotootje. Dat trekt ook de aandacht van de scannende lezer met weinig tijd.
*Leuke beeldtip: laat portretten, foto’s waar een gezicht op staat, naar de informatie kijken die jij als maker belangrijk vindt: mensen volgen de blik van anderen.
5. Actie
Door jouw doelgroep te informeren en te amuseren, kweek je goodwill, maar vergeet niet om de potentiële klant ook in beweging te brengen. Zet jouw contactgegevens in de brochure zodat hij een afspraak kan maken, leid de doelgroep naar jouw website waar hij zijn gegevens kan invullen – en beloon hem daarvoor bijvoorbeeld met een korting – en laat hem weten hoe hij kan bestellen of kopen. Het moet voor de lezer direct duidelijk zijn wat er van hem verwacht wordt.
Zorg er tot slot voor dat jouw brochure deel uit maakt van een evenwichtige mediamix. Consumenten nemen boodschappen die zij via verschillende mediakanalen ontvangen eerder voor waar aan. Verwijs daarom in je brochure ook naar jouw website en sociale media.