Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe ‘duurzaam’ is de nieuwe crowdfundronde van Srprs.me?

Raymond Klompsma zal vandaag de crowdfundactie van zijn reisstartup Srprs.me afsluiten. Het ziet ernaar uit dat hij bijna 900.000 euro op zal halen bij een kleine vijfhonderd particulieren. Klompsma wil een deel van het kapitaal gebruiken voor het verduurzamen van zijn verrassingsreizen. Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Toen Klompsma eind oktober zijn streefbedrag van 750.000 euro had binnengeharkt, liet zijn startup weten de lat nog wat hoger te leggen. 2 miljoen euro ophalen zou het uiteindelijke doel worden. Het lijkt erop dat dit overmoed is geweest. Met nog enkele uren te gaan, staat de teller op moment van schrijven op 872.900 euro. Bij lange na geen 2 miljoen euro, maar met een kleine 9 ton nog altijd een formidabel eindbedrag.

489 particulieren vertrouwen – tot nu toe – hun geld toe aan Srprs.me. Dit doen zij door middel van converteerbare leningen op crowdfundplatform Oneplanetcrowd, met een rente van 7 procent en een looptijd van 58 maanden. Srprs.me liet eerder weten dat het bedrijf het opgehaalde geld wil inzetten voor het vergroten van het marktaandeel, het automatiseren van de systemen en het verduurzamen van het aanbod. Vooral die laatste boodschap lijkt Srprs.me flink naar buiten te willen brengen. Het bijbehorende investment sheet opent met een groots verhaal over de duurzame plannen en is voorzien van een bijbehorende groene typografie, vol afbeeldingen van bananen en trossen druiven.

Verduurzaming

Dat er aardig wat te verduurzamen is bij Srprs.me, zal weinigen die met het bedrijf bekend zijn verrassen. De startup verkoopt verrassingsweekendjes en -weekjes weg binnen Europa, waarbij klanten pas op het vliegveld ontdekken waar ze naartoe gaan. Klompsma meent de “onbevangenheid” terug te willen brengen naar de reisbranche.

Het is een boodschap die aanslaat bij het grote publiek. Al 90.000 mensen gingen dankzij Klompsma’s bedrijf een paar daagjes op vakantie met het vliegtuig. Daarmee draagt Klompsma onbedoeld bij aan het opwarmen van de aarde. In een eerder interview met Sprout stelde hij al dat dit voor hem een hoofdpijndossier vormt: “Als ondernemer geloof ik in impactmaximalisatie en niet in omzetmaximalisatie. We moeten dus iets gaan doen aan sustainability.”

Met een deel van het opgehaalde geld wil hij nieuwe duurzame producten aanbieden, zoals ecovriendelijke accommodatie, treinreizen en reizen met de elektrische auto. Ook stelt hij reizigers aan te willen moedigen hun CO2-uitstoot voor een volledige reis te compenseren. Een ambitieus doel, aangezien je voor het compenseren van een retourvlucht naar Barcelona alleen al 115 bomen moet planten ter compensatie. In het investment sheet stelt Klompsma dat hij klanten wil aanmoedigen om bij een geboekte reis een bedrag te investeren in South Pole, een organisatie die klimaatprojecten bevordert. Een sympathiek idee, maar het lijkt weinig aannemelijk dat een investering van enkele euro’s in zo’n project voldoende zal zijn om een hele vliegreis CO2-technisch te compenseren.

Winst maken

Maar goed, waar gaat het geld van de kleine vijfhonderd particuliere investeerders precies heen? Een blik op de investment sheet leert dat “winstmaximalisatie” voorlopig toch belangrijker lijkt voor Srprs.me dan “impactmaximalisatie”. Srprs.me geeft aan dat het bedrijf op basis van 2 miljoen euro opgehaald groeikapitaal maar 250.000 euro inzet op de beoogde verduurzaming. Hetzelfde bedrag gaat naar automatiseren, terwijl investeerders 500.000 euro bijdragen aan een extra storting over boekjaar 2017 die Srprs.me verwacht te moeten doen aan SGR, het garantiefonds voor hun reizigers. Het grootste bedrag, 1 miljoen euro, gaat naar marketing en sales.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2 miljoen haalt Srprs.me niet op. Als we uitgaan van 900.000 euro opgehaald kapitaal, zou er dus 450.000 euro gaan naar naar marketing en sales, 225.000 euro naar het garantiefonds en naar zowel automatisering als duurzaamheid 112.500 euro. Een investering in Srprs.me lijkt dus vooral een investering te zijn in het vermarkten van verrassingsreizen en slechts voor een achtste deel in het verduurzamen van die reizen.

Dat het bedrijfstechnisch helemaal niet zo’n gek idee is om de winst van Srprs.me te maximaliseren dan wel te verhogen, blijkt als we kijken naar de in- en uitkomsten van het bedrijf tot nu toe. Op dit moment is het bedrijf nog verliesgevend, wat overigens vrij normaal is voor een beginnende startup die wil opschalen. Voor 2018 verwacht Srprs.me uit te komen op een nettoverlies van bijna 1,5 miljoen euro. Door – onder meer – werk te automatiseren en het aantal boekingen te verhogen, verwacht Srprs.me volgend jaar voor het eerst zwarte cijfers te schrijven.