1. Reismerk Sawadee neemt failliet Baobab op
De failliete merken Baobab Reizen en Summum Reizen krijgen een doorstart. Sawadee Reizen maakte donderdag bekend beide reisorganisaties over te nemen. Baobab en Summum waren onderdeel van Terra Travel, dat vorige maand in financiële problemen kwam. Eind augustus meldde de organisatie aan de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) dat het niet meer kon voldoen aan zijn financiële verplichtingen. Sawadee denkt dat ongeveer vijf werknemers van Baobab meekunnen naar de nieuwe organisatie. Gezamenlijk bieden de merken meer dan 180 rondreizen naar 70 bestemmingen. Om de reizigers die eerder bij Baobab geboekt hebben een passend alternatief te bieden, heeft Sawadee extra vertrekdata gepland.
2. Koen Brouwer gekozen tot Student Ondernemer 2013
Voor het eerst is in de geschiedenis van de Studenten Ondernemersprijs is gisteravond zowel de Hoofdprijs als de Lefprijs in handen gevallen van dezelfde finalist, Koen Brouwer met zijn bedrijf Safe Ears. Safe Ears ontwikkelt en produceert gecertificeerde oordoppen, speciaal voor de festival- en concertbezoeker. De zogenaamde Thunderplugs, voor de prijs van een biertje, filteren het geluid, zodat het gehoorbeschadiging voorkomt, terwijl je wel kunt genieten van de muziek. Koen verkocht al meer dan 600.000 plugs in Nederland, een markt die nog lang niet verzadigd is, en de potentie in de rest van de wereld is enorm. “De contacten voor de afzet in andere landen zijn al gelegd.” Aldus Koen Brouwer.
3. Philips wil hoofdkantoor niet verplaatsen
Topman Frans van Houten van Philips maakt zich zorgen over de economie van Nederland en Europa, maar is niet van plan om het hoofdkantoor van het elektronicaconcern te verplaatsen. Dat zei hij donderdag in een vraaggesprek met studenten van de Universiteit van Amsterdam. Van Houten stelde dat Philips in China weliswaar met 20 procent groeit, maar dat de omzet van het bedrijf in de Verenigde Staten nog steeds die in China overstijgt. Hij zei ”heel happy” te zijn met het hoofdkantoor in Nederland, onder meer omdat dit ”qua tijdzone” heel gunstig is. Daarnaast gebeurt het gros van de ontwikkeling van nieuwe producten in Nederland.
4. TMG verkoopt belang ProSiebenSat.1
Telegraaf Media Groep (TMG) verkoopt het belang in de Duitse tv-zender ProSiebenSat.1. Het belang heeft een boekwaarde van circa 230 miljoen euro. TMG maakte donderdagavond bekend met de verkoop te zijn begonnen. De uitgever verkoopt het hele belang van circa 6% in ProSiebenSat.1, ofwel 13,1 miljoen aandelen. Eind vorig jaar stond het belang voor €230,8 miljoen in de boeken bij TMG, meldt de uitgever. Op basis van de huidige koers van ProSiebenSat.1 heeft het belang een waarde van ruim 400 miljoen.
5. Yahoo onthult na 18 jaar nieuw logo
Yahoo heeft eindelijk het nieuwe logo onthuld. De keus is gevallen op een logo met vrij doorsnee paarse letters op een witte ondergrond. Een grote stap voor het bedrijf, aangezien het oude logo 18 jaar oud was. Begin augustus kondigde Yahoo aan met een gloednieuw logo te komen dat het ‘hernieuwde gevoel van vastberadenheid en vooruitgang’ van de internetreus moest weergeven. De afgelopen 30 dagen probeerde Yahoo elke dag een ander logo uit, om mensen warm te maken voor de nieuwe look en om de ‘innovatieve geest’ van het bedrijf te laten zien.
6. Journalistieke artikelenwinkel Blendle van start
Weer een nieuw startup om de journalistiek te redden. Blendle, de site waar losse artikelen gekocht kunnen worden, is gestart – zij het met een inschrijvingsprocedure. Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping bedachten de dienst vanwege het gebrek aan bereidheid is om voor inhoud te betalen, deels veroorzaakt door de alles-of-niets presentatie van veel media. Tegenover de Volkskrant zegt Blankesteijn: “Ik ga geen vijf euro betalen voor een tijdschrift waar één goed interview in staat. Ik wil mijn eigen krantje kunnen samenstellen.” Dat hiaat moet Blendle gaan vullen. Artikelen gaan tussen de 20 en 80 cent kosten. Blendle werkt direct in elke browser, wat ontwikkeling van losse apps onnodig maakt, aldus de makers.
7. Ook Jan Aalberts spreekt op Challengerday
Wat maakt iemand succesvol? Talent? Kruiwagens? Een gouden idee? Op 31 oktober onthullen we de geheimen van succes voor je, bij Sprout Challengerday bent. We hebben het programma rond, en we zijn trots dat we Jan Aalberts hebben kunnen strikken voor een optreden. De markante ondernemer komt zijn anekdotes en ondernemerslessen delen, net als negen andere topsprekers. Wie dat zijn? Check snel www.challengerday.nl en koop een ticket: bijna driekwart van de kaarten is al weg!
Tot zover de Sprout update van 6 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.