Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groen rijden: feiten en modellen

Groen is de trend bij automakers. Maar wat houdt energielabel A eigenlijk in? En zijn die modellen wel een beetje om aan te zien? Bekijk hier zes nieuwe modellen.

Sprout testte recent verschenen auto's met het ultrazuinige energielabel A. Klik hier om direct naar de slideshow van de zes modellen te gaan.

De feiten

– Het energielabel A betekent in feite niets meer dan dat een auto twintig procent zuiniger is dan vergelijkbare auto's uit dezelfde klasse. Als het goed is zijn de A-labels van nu C-labels in 2010. De energielabels lopen van G – het meest vervuilend – tot A – het meest zuinig.

– Auto's met een A- of B-label krijgen korting op de aanschafbelasting: de BPM. Die kan oplopen tot een bedrag van 6.400 euro (voor hybride auto's). Vervuilende auto's worden belast met opslag op de BPM van maximaal 1.600 euro. Onzuinige auto's krijgen ook een opslag uit de slurptaks, die kan oplopen tot zo'n 15.000 euro.

– Gebruikt u de auto van de zaak ook voor privédoeleinden? Dan krijgt u te maken met de ‘bijtelling privégebruik auto'. Die bijtelling is veertien, twintig of vijfentwintig procent van de cataloguswaarde, afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe zuiniger, hoe minder bijtelling. Ook op dit punt is het A-label dus gunstig.

De modellen

1. Mercedes E-klasse
Gereden: E 250 CDI BlueEFFICIENCY
CO2 uitstoot: 139 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 18,8
Bijtelling: 25 procent
Prijs: vanaf 59.142 euro

Een greep uit de recensie:
Het interieur is strak en het instrumentarium, met zijn overdaad aan functies, is een van de meest intuïtieve onder de topmodellen die we het afgelopen jaar hebben gereden. Grootste minpunt: de cruisecontrol/begrenzer.

2. Toyota iQ
Gereden: 1.0VVT-i Aspiration
CO2 uitstoot: 99 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 23
Bijtelling: 14 procent
Prijs: vanaf 14.299 euro

Greep uit de recensie:
Natuurlijk is er genoeg aan te merken op de iQ, met zijn rare radiobediening, overhangende dakrand die het zicht op de stoplichten ontneemt, moeizaam sluitende portieren en miniplekje achterin. Maar uiteindelijk is de iQ precies wat je ervan verwacht en meer. De iQ brengt comfort en compactheid samen in een praktisch geheel en is ultraveilig.

3. Suzuki Alto
Gereden: 1.0 Comfort
CO2 uitstoot: 103 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 22,7
Bijtelling: 14 procent
Prijs: vanaf 8.499 euro

Greep uit de recensie:
De nieuwe Alto oogt een stuk vlotter dan zijn voorganger(s). En ondanks de zeer uitgeklede uitrusting – wel airbags, geen radio, wel elektrische ramen, geen digitale airco noch een toerenteller – is het een comfortabele auto. De ergonomie is wat ondoordacht.

4. Seat Ibiza Ecomotive
Gereden: Ibiza Ecomotive
CO2 uitstoot: 98 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 27
Bijtelling: 20 procent
Prijs: vanaf 19.595 euro

Greep uit de recensie:
Deze ultrazuinige Ecomotive verstookt slechts 3,7 liter per honderd kilometer. De CO2-uitstoot blijft steken op net geen ons. Daarvoor levert u wel iets in. Zoals koppel en toeren.

5. Volvo S80
Gereden: S80 2.0D
CO2 uitstoot: 151 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 17,5
Bijtelling: 25 procent
Prijs: vanaf 41.245 euro

Greep uit de recensie:
De Volvo is degelijk, elandbestendig, comfortabel, maar ook wat saai. Hij rijdt wat stroperig. Kan ook niet anders met bijna zeventig pk minder onder de kap dan de E-klasse.

6. Renault Megane
Gereden: Hatchback 1.5dci 90 FAP Expression
CO2 uitstoot: 118 gram per kilometer
Gemiddeld verbruik: 1 op 22
Bijtelling: 20 procent
Prijs: vanaf 24.700 euro

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Greep uit de recensie:
De 1.5 liter motor schakelt soepel en is vooral op lage snelheden pittig. Fenomenaal is de wegligging, terwijl het bedieningspaneel een kleine ramp is.