Wilt u een positieve impact op het bedrijfsresultaat? Laat uw medewerkers dan deelnemen aan niet werkgerelateerde opleidingen, zoals een cursus origami of een opleiding tot buitensportinstructeur. "Werknemers zijn dan gemotiveerder, productiever en verlaten minder snel de organisatie", dat stelt Roeland Doornbosch. Doornbosch is voorzitter van Nobol, een brancheorganisatie van loopbaanbureaus.
Via het werk volgen werknemers meestal alleen vakinhoudelijke cursussen, terwijl ze vaak ook andere interesses hebben. De werkgever kan daar volgens Doornbosch slim op inspelen. "Biedt een cursus aan die niks met het werk te maken heeft, bijvoorbeeld een taalcursus Italiaans. Er zijn al bedrijven waar dit gebeurd. Als werknemers een cursus mogen kiezen, zie je dat er vaak aparte triviale dingen gekozen worden, zoals Japanse zwaantjes vouwen van papier."
Doornbosch ziet in de praktijk dat meer mensen met plezier naar het werk gaan, als dit soort cursussen aangeboden worden. "Een voorbeeld: een werknemer wil graag zijn duikdiploma halen, zodat hij daarna bij de vrijwillige brandweer kan. Maar voor hemzelf is dat te kostbaar. Als de werkgever het dan betaalt, krijgt de werknemer een positief gevoel naar de werkgever toe. Met veel bijkomende voordelen, want als het personeel zich goed voelt, dan neemt het verzuim af en de productiviteit toe. Een kleine investering in een irrelevante opleiding, levert veel op", zegt Doornbosch.
Nóg een bijkomstig voordeel voor het bedrijf is dat het een positieve uitstraling krijgt op de arbeidsmarkt. "En dat is uiteindelijk het beste wervingsinstrument", vertelt Doornbosch. Niet alle werkgevers staan echter te springen om hun eigen personeel breder op te leiden. Volgens Doornbosch is dit onterecht. "Er zullen altijd werkgevers zijn die vrezen voor een baanswitch van de werknemer, maar dat is een bekrompen gedachte. Werknemers die écht weg willen, zijn sowieso niet meer zo productief op de werkvloer. Uiteindelijk houd je ze toch niet tegen."
Bron: Metro