Hoe belangrijk zijn zaken als schoonmaak, goede koffie, een bedrijfsrestaurant en de receptie? Om dat te ontdekken sloeg facilitair marktleider Sodexo de handen ineen met de Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO). Het onderzoeks- en onderwijsinstituut is onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam en richt zich op de economische waarde van ‘geluk’.
Niet eerder aangetoond
In 2018 begon het onderzoek onder minstens 7500 medewerkers van het UWV. Daarvan zijn nu de eerste uitkomsten bekend. Uit de onderzoeksresultaten blijkt een causaal verband tussen de kwaliteit van facilitaire dienstverlening en werkplezier, vertelt Martijn Burger, academisch directeur bij EHERO. ‘Dit hebben we nog niet eerder in de academische literatuur gezien. Wetenschappelijk gezien kun je nu zeggen dat facilitair management geen kostenpost is, maar een sterke businesscase waar bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.’
De eerste fase van het onderzoek toont aan dat facilitaire dienstverlening invloed heeft op de kwaliteit van leven op het werk. Een van de meest bepalende factoren hiervoor is sociale interactie, zo blijkt uit het onderzoek onder de UWV-medewerkers. Andere factoren zijn erkenning, gemak, efficiëntie en gezondheid en welzijn.
Werkplezier = gelukkiger personeel
De onderzoekers koppelen het bewezen verhoogde werkplezier aan ander wetenschappelijk bewijs dat gelukkigere medewerkers productiever en winstgevender zijn. Het onderzoeksrapport noemt het Global Happiness and Wellbeing Policy Report uit 2019. Daarin komt onder meer naar voren dat de gelukkigste teams 65 procent minder verloop laten zien, 37 procent minder verzuim, 21 procent meer productiviteit en 22 procent meer winst vergeleken met de minst gelukkige teams.
Martijn Burger: ‘Bovendien kennen bedrijfseenheden met gelukkige medewerkers niet alleen een lager verloop van personeel, maar ook een hogere klantloyaliteit.’ Het opvallende is dat de uitkomsten behoorlijk universeel lijken te zijn, benadrukt hij. ‘Er zijn weinig verschillen tussen landen en sectoren. Kortom: als de zaken in een organisatie goed zijn geregeld, hebben medewerkers meer plezier in hun werk en neemt daardoor hun productiviteit toe.’
‘Daarbij weerspiegelt goede facilitaire dienstverlening de organisatiewaarden, en heeft daarmee een belangrijke blijvende aantrekkingskracht op talent. Als hulpbron voegt het heel duidelijk waarde toe aan organisaties.’