Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Like en dislike: de social media-spagaat

Hoe gebruik jij social media? Bedrijven zitten in een social media-spagaat. Podiumauteur Karin Tempelaar geeft tips om daar uit te komen.

Vorige week maakte uitgever Wegener bekend 300 tot 350 banen te schrappen. Dit is een gevolg van de nieuwe ‘Digital First’-strategie, waarmee het concern zich wil gaan toeleggen op digitale uitgaven. Dergelijke veranderingen door social media en digitale technieken in de business (bijvoorbeeld van restaurants) staat bijna dagelijks in de aandacht van oude en nieuwe media.

We lezen deze berichten zelf ook in toenemende mate via nieuwe media: via Twitter lezen we het nieuwsbericht, op Facebook uiten we onze zorgen over onze eigen baan en via LinkedIn gaan we alvast op zoek naar een andere baan. We doen dus al wel van alles via social media, maar we zijn ons dat niet altijd bewust. Daardoor laten we ook kansen liggen om de samenwerking en kennisdeling te verbeteren, om voordeel te halen uit social media.

Like en dislike spagaat

Buiten het werk om doen we blijkbaar al van alles met social media, maar die ervaringen betrekken we nauwelijks op onze professionale ontwikkeling. En dat terwijl de organisaties waar we werken en de inhoud van ons eigen werk diepgaand aan het veranderen zijn door deze ontwikkelingen. Wat social media aangaat, zitten we in de (soms pijnlijke) spagaat van ‘like’ en ‘dislike’ en daar moeten we uit.

Een spagaat is maar op 1 manier op te lossen: door de ruimte tussen beide benen te verkleinen. De social media-spagaat kun je daarom alleen oplossen als je stap-voor-stap het verschil tussen social media thuis en op het werk kleiner maakt. Deze stappen zijn:

  1. Realiseer je wat je eigenlijk allemaal al met social media doet;
  2. Kopieer deze social media-ervaringen in een zakelijke context;
  3. Verbind deze zakelijke social media-ervaringen met de business van je organisatie;
  4. Zoek gelijkgestemden in je organisatie om hiermee praktisch aan de slag te gaan.

Ervaring met social media

Heb je een LinkedIn-account? Zit je op Facebook? Of heb je een Twitter-account? Als je een van deze vragen met ja hebt beantwoord, doe je al iets met social media. En je bent de enige niet. Volgens de laatste cijfers gebruiken 5.972.360 Nederlanders Facebook en heeft LinkedIn 3.135.000 Nederlandse gebruikers. De website van Twitter.com werd in januari door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht en Hyves was in die maand goed voor 5,9 miljoen bezoekers. En dan hebben we het alleen over de meest voor de hand liggende activiteiten.

Social media is een containerbegrip, waaronder behalve de genoemde netwerken ook andere digitale diensten kunnen vallen. Wikipedia – ook social media – geeft de volgende omschrijving:

[Social media] is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.

De kans is groot dat je zelf dus allang gebruik maakt van social media, zonder dat je je dat bewust bent. Zoek je een boek en lees je eerst de recensies op BOL.com of ergens anders? Dat kan dankzij social media. Bekijk je eerst de ervaringen van eerdere vakantiegangers voor je een reis boekt? Dan gebruik je social media. Zoek je op een vergelijkingssite de beste stofzuiger met een snoer langer dan 9 meter? Ook dat is dankzij social media.

Social media in zakelijke context

Wat je in je vrije tijd met social media doet, kun je ook op je werk doen. Zo kun je via discussies in LinkedIn-groepen of op websites op de hoogte blijven van wat er speelt in jouw vakgebied. Onder andere Google Alerts, RSS-readers en twitterlijsten maken het bijhouden van deze informatie makkelijker dan ooit.

Social media bieden allerlei mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen in je vakgebied. Zo zijn talentcommunities in opkomst, al worden ze vaak vooral ingezet als recruitment-tool. Daarnaast is het een laagdrempelig instrument om de ervaringen te peilen van de klanten van je organisatie.

Social media voor de business

Wat je als klant doet bij BOL.com of een vakantiesite en wat wordt bevestigd door de definitie van social media, is de veranderende rol van de klant. De reorganisatie bij Wegener is een van de voorbeelden die laten zien hoe social media bekende business modellen op zijn kop zetten. Deze ontwikkelingen hebben impact op werken, leren en samenwerken en op de onderliggende machtsbasis in organisaties.

Als lijnmanager of HR-professional heb je dus alle reden om je serieus te verdiepen in social media.  Het gaat niet alleen om dingen die je in je vrije tijd of voor de professionele ontwikkeling doet, maar om je bijdrage aan de organisatiestrategie. Daarom is het belangrijk het businessmodel van je organisatie te onderzoeken in relatie tot social media. Daarbij zijn deze twee vragen een goed begin:

  • Welke uitstraling heeft je bedrijf bij de klanten en past dat bij wat er in het missie-statement van je organisatie staat?
  • Hoe kun je kennisuitwisseling in je organisatie stimuleren?

Uit de antwoorden op deze vragen selecteer je de onderwerpen waarmee je aan de slag gaat. Om de social media-spagaat ook echt te kunnen oplossen is het belangrijk de focus te houden op duurzame waardecreatie voor je klanten en de organisatie.

Zoek gelijkgestemden

Aan social media kun je in je eentje veel hebben: ze houden je op de hoogte van wat je maar wilt en brengen je op nieuwe ideeën voor de business van je organisatie. Toch zijn social media op hun krachtigst als ze social zijn; als er interactie tussen mensen is. Als lid van een talentcommunity kun je veel opsteken over je vakgebied, maar juist door je kennis over te dragen ben je aan het leren. Dat kan met een bijdrage aan de discussie op LinkedIn of een blogpost waarop vakgenoten reageren. Zo bouw je kennis op en deel je je eigen ervaringen.

Is een organisatieverandering nodig om social media beter te benutten, dan red je dat niet alleen. Je hebt anderen nodig met wie je het voorbeeld kunt geven en de voordelen kunt laten zien. Bovendien heb je de interactie nodig om de sociale media te laten aansluiten bij de dagelijkse praktijk. 

De juiste cultuur is een van de belangrijkste succesfactoren voor een goed gebruik van social media in organisaties. Dat de macht verschoven is naar consumenten en medewerkers ervaren we wel in ons privégebruik van social media, maar dat vergeten we vaak als we aan het werk zijn. Door zelf social media bewust in de zakelijke context te halen, kunnen organisaties social media beter benutten. Verbeter de social media-cultuur, begin bij jezelf.

Wil je vervolgens proberen je hele organisatie mee te nemen, dan vind je hier een stappenplan voor de implementatie van social media. Daarbij kun je rekening houden met de verschillende drijfveren van waaruit mensen social media omarmen (of juist niet).

Heb je nog aanvullingen op deze blogpost over het gebruik van social media in een zakelijke context? Reageer hieronder, zodat ik mijn kennis weer verder kan verbeteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Karin Tempelaar, adviseur communicatie en kennisdeling van on- en offline adviesbureau Lumax Producties. Zij organiseert op 13 maart een bijeenkomst over o.a. social media veranderen en de balans werk/privé.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'

Gedragsverandering begint met de eerste meting van je gezondheid: ‘Het zet je aan het denken’

Hoe kan een simpele gezichtsscan op je telefoon je gezondheid transformeren? Angela Champness ontwikkelde AI-technologie die binnen één minuut tien gezondheidswaardes meet – en daarmee onbewust gedragsverandering in gang zet. 'Die eerste meting zien wij als de belangrijkste stap.'

angela champness mydailylifestyle werkprofessor
Angela Champness (rechts) is oprichter en algemeen directeur van MyDailyLifestyle.

We weten allemaal wat gezond eten is en dat we moeten bewegen. Maar hoe zet je dat om in gedragsverandering? Dat is de specialisatie van Angela Champness, oprichter en algemeen directeur van MyDailyLifestyle. Haar observatie: doe een eerste meting van je gezondheid. Dat motiveert en zet je aan het denken.

‘Het kan positief of negatief zijn, maar je ziet wel: zo sta ik er nu voor. Wil ik daar iets aan doen? Wil ik in actie komen om gezonder te eten, meer te bewegen of minder stress te hebben?’, vertelt ze in de podcast De Werkprofessor. ‘Die eerste meting zien wij als de belangrijkste stap.’

Het is een kerngedachte die Champness’ werk kenmerkt: mensen krijgen meer grip op hun gezondheid als ze eenvoudig kunnen meten hoe ze ervoor staan. Champness ontwikkelde de ‘Healthy Selfie‘, een AI-gebaseerde gezichtsscan die via een smartphone binnen één minuut een indicatie geeft van tien vitale parameters, waaronder hartslag, bloeddruk, mentale stress en algemene gezondheid.

‘Het werkt op basis van de bloedstroom in je gezicht’, legt ze uit. ‘Je hart is aan het pompen, dus je hebt steeds een klein beetje meer of minder bloed.’ Die subtiele variaties in bloedstroom zijn te analyseren via videobeelden gemaakt met de selfiecamera.

Het is een technologie die al enkele jaren bestaat. Het is geen volledige vervanging voor bijvoorbeeld een bloeddrukmeter, maar kan wel een indicatie geven, zeker als je de meting regelmatig en voor langere tijd herhaalt.

Van IT naar gezondheid

De technologische achtergrond van Champness, die Canadees is maar al jaren in Nederland woont, komt duidelijk naar voren in haar benadering van gezondheid. Voordat ze in 2006 MyDailyLifestyle oprichtte, werkte ze meer dan twintig jaar in de IT-sector, onder meer bij Lucent Technologies, Proxim en als ceo van Radionet Oy. Ze was ook betrokken bij de WiFi Alliance, die zorgt dat wifi-apparaten wereldwijd met elkaar kunnen communiceren.

Haar persoonlijke ervaring vormde de aanleiding voor haar carrièreswitch. Na de geboorte van haar zoon lukte het haar niet om overtollige kilo’s kwijt te raken. Tegelijkertijd kreeg haar man, die de vijftig naderde, gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk en hielspoor.

‘Ik word 50, het hoort erbij’, dacht hij volgens Champness. Na een bezoek aan de huisarts bleek dat hij overgewicht had. Samen besloten ze naar een diëtist en sportcoach te gaan. Na drie maanden waren de extra kilo’s en gezondheidsklachten verdwenen.

Toegankelijk voor bedrijven

Het verbaasde Champness hoe relatief eenvoudig deze leefstijlaanpassingen waren. Met haar achtergrond als software-ingenieur zag ze mogelijkheden om via internet persoonlijke leefstijlcoaching aan te bieden.

De coronapandemie versnelde de ontwikkeling van digitale gezondheidsdiensten. ‘Vanuit coachingsperspectief was video-coaching ineens heel makkelijk voor mensen, ook voor wie niet digivaardig was’, vertelt Champness. ‘Maar wij deden altijd metingen. Dat is lastig als het via video is. Op afstand kun je niet meer bloeddruk of cholesterol meten.’

Dat leidde tot de zoektocht naar digitale meetmethoden, wat resulteerde in de AI-toepassing die nu door MyDailyLifestyle wordt gebruikt.

Champness richt zich met haar bedrijf specifiek op werkgevers. ‘In Nederland is ieder bedrijf verplicht om een preventief medisch onderzoek in ieder geval aan te bieden aan medewerkers’, legt ze uit. ‘Dat staat in de Arbo-wet. Maar helaas heeft 72 procent van de medewerkers in Nederland niet de gelegenheid om een medische check te doen.’

Ze wijt dit aan de complexiteit en kosten van traditionele medische onderzoeken. Door een laagdrempelig alternatief te bieden, hoopt ze dat meer bedrijven de gezondheid van hun werknemers kunnen monitoren.

Privacy en acceptatie

Bij het verzamelen van gezondheidsgegevens op de werkvloer ligt het privacyvraagstuk altijd op de loer. Champness benadrukt dat de medewerker zelf kiest om de test te doen. ‘De scan die we maken van het gezicht bevat alleen de data van de bloedstroom, niet een video van je gezicht. Er is geen gezichtsherkenning. Die informatie gaat naar de AI-cloud in Europa zonder persoonlijke gegevens, behalve leeftijd en geslacht.’

Rapportages aan bedrijven gebeuren altijd anoniem, terwijl de individuele werknemer wel inzicht krijgt in de eigen gezondheidsgegevens.

Gevraagd naar de grootste uitdaging als ondernemer wijst Champness op het vinden van de juiste markt. ‘Wat je ziet is dat 50 procent van je businessplan klopt, en 50 procent niet. Alleen weet je niet welke 50 procent’, vertelt ze. MyDailyLifestyle richtte zich aanvankelijk op consumenten, maar ontdekte dat Nederlanders niet gewend zijn om voor dit soort interventies te betalen. ‘We hebben een mooie zorgverzekering hier. Daardoor zijn we uiteindelijk de werkgeversroute gegaan.’

Haar advies aan luisteraars die hun gezondheid willen verbeteren? ‘Een simpele tip is gewoon wandelen. Wandelen is goed voor body and mind. Lekker in de buitenlucht, niet te veel druk op je zetten. Je bent ook creatiever als je wandelt, dus dat helpt allebei.’

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.