Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe objectief zijn functioneringsgesprekken?

Op de werkvloer heb je verschillende type mensen. Sommige zijn benaderend en staan enthousiast tegen nieuwe plannen, andere meer risicomijdend. Podiumauteur Herman Beuker adviseert om deze wetenschap in te zetten bij functioneringsartikelen. 

De leidinggevende stapte erop af, was nieuwsgierig, stond open voor veranderingen, vernieuwing en ging de discussie niet uit de weg. Allemaal omschrijvingen van iemand die meer benaderend is. Tegenover hem zat de medewerkster. Zij had een andere invalshoek, vermijdend. De medewerkster stapte er niet zomaar op af. Die dacht eerst even aan het risico wat ze daarmee liep. Wat de consequenties konden zijn. Zij had behoefte aan zekerheid en was gericht op voorkomen. Een vaste baan en voorspelbaarheid van wat er ging gebeuren.

Daar zitten dan twee mensen tegenover elkaar. Ieder met een eigen behoefte die haaks staat op die van de ander. Een situatie die speelt in elke werksituatie.

Wie heeft er gelijk?

Een deel van de mensen, ook in organisaties, is meer benaderend. Een ander deel is meer vermijdend en nog een deel is beide in gelijke mate. Waar het dikwijls spaak loopt is bij mensen met tegengestelde behoeften. Die begrijpen niet dat een ander zo anders kan reageren.

Vanuit de leidinggevende is het wel dezelfde medewerkster die in vergaderingen terughoudend (vermijdend) reageert op zijn ideeën en initiatieven. "Ja maar", hoort hij regelmatig. Een uitspraak die je eerder van meer vermijdende mensen verwacht, dan van mensen die meer benaderend zijn. Vanuit zijn motivatiebehoefte ziet en hoort hij reacties die hij niet heeft en niet van zichzelf kent. Hij zou niet zo snel op die manier reageren. Niet erg proactief van die medewerkster, kan dan al snel de beoordeling zijn.

Tegengestelde motivatiebehoefte

De vraag: functioneringsgesprekken, hoe objectief zijn ze, krijgt door deze invalshoek een andere lading. Dan gaat het niet over de leidinggevende en de medewerkster als functionarissen, maar over de mensen achter de functie. Mensen met motivatiebehoeften die haaks kunnen staan op die van een ander.

De tegengestelde motivatiebehoeften hebben een functie. Dat is elkaar aan kunnen vullen. Het vermijdende van de medewerkster en het benaderende van de leidinggevende kunnen, als zij dit bij zichzelf herkennen, versterkend gaan werken. Iemand die mee benaderend is kan zich afvragen: welke risico’s loop ik met mijn initiatief? Vraag het aan iemand die meer vermijdend is, of beter nog, luister naar de "ja, maar". Iemand die meer vermijdend is kan zich afvragen: wat maakt dat initiatief mogelijk. Vraag het aan iemand die meer benaderend is, luister naar de mogelijkheden.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Herman Beuker, trainer, bedenker en ontwikkelaar van Motivatiegids en het Gedachten Analyse Programma. Zijn doel is mensen bewust te maken van hun eigen behoeften en de tegengestelde behoeften leren herkennen.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.