Overvloed aan nieuwe ideeën
In essentie is het bedenken van nieuwe ideeën een ‘tweetrapsproces’, schrijft Gijs van Wulfen in Het Innovatiedoolhof.
- Eerst: ideeën genereren.
- Daarna: ideeën filteren en selecteren.
‘Jouw eerste doel is om een overvloed aan originele nieuwe concepten te bedenken – om outside the box te denken. Ten tweede komt het erop neer de ideeën met de meeste potentie eruit te pikken. Beide stappen zijn noodzakelijk en even belangrijk.’
Belangrijkste fout: te veel focus op ideeën bedenken
Volgens Van Wulfen wordt in de praktijk vaak te veel tijd besteed aan het genereren van ideeën, en te weinig tijd aan het selecteren ervan. ‘Houd in gedachten dat het niet het moeilijkste deel is om veel outside the box-ideeën te krijgen. Nee, met elkaar vaststellen wat de beste ideeën zijn, is een veel grotere uitdaging.’
Als spreker over innovatie reist Gijs van Wulfen de hele wereld over: van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. Overal merkt hij dat innovators dezelfde obstakels tegenkomen en daar wil hij wat aan doen.
4 obstakels (excuses) om niet te innoveren:
- Te veel risico en het kost te veel tijd;
- Er is geen goed proces om innovatie te structureren;
- Te veel onzekerheid, geen idee wat het oplevert;
- Het mislukt toch zo vaak.
Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovatie kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.
4 routes naar succesvolle business cases:
Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
- De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
- De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
- De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
- De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?
21 brainstormtechnieken om goede ideeën te bedenken
Van Wulfen noemt 21 technieken om tot de beste ideeën te komen: 13 om nieuwe ideeën te verzinnen, 8 om daarna juist weer de beste eruit te selecteren. En één overkoepelende tip: benoem een facilitator.
‘Nee, niet jezelf als manager. Verschillende petten dragen werkt verwarrend, niet alleen voor jezelf, ook voor de groep. Als manager ben je het meest effectief als besluitvormer, niet als facilitator. Bovendien is dat laatste ook echt een vak.’
‘Het innovatiedoolhof – 4 Routes naar een succesvolle new businesscase‘ is geschreven door Gijs van Wulfen. Het boek is onder meer te koop bij managementboek.nl.
Innovatie en ideeën bedenken, hoe vlieg je dat aan?
Hoe meer ideeën hoe beter?
Volgens Van Wulfen van het boek ‘Het innovatiedoolhof’ wordt in de praktijk vaak te veel tijd besteed aan het genereren van ideeën, en te weinig tijd aan het selecteren ervan. ‘Houd in gedachten dat het niet het moeilijkste deel is om veel outside the box ideeën te krijgen. Nee, met elkaar vaststellen wat de beste ideeën zijn, is een veel grotere uitdaging.’
Wat zijn smoezen om niet te innoveren?
Er zijn 4 veelgenoemde obstakels die als excuus worden gebruikt om niet te innoveren: 1) Teveel risico en het kost teveel tijd. 2) Er is geen goed proces om innovatie te structureren. 3) Teveel onzekerheid, geen idee wat het oplevert. 4) Het mislukt toch zo vaak.
Wat zijn de stappen om nieuwe ideeën te genereren?
In essentie is het bedenken van nieuwe ideeën een ‘tweetrapsproces’ volgens Gijs van Wulfen. In zijn boek ‘Het Innovatiedoolhof’ beschrijft hij de twee stappen: eerst: ideeën genereren. Daarna: ideeën filteren en selecteren. Beide stappen zijn noodzakelijk en even belangrijk en toch wordt er vaak overdreven gefocust op de eerste stap.