Deelnemen aan een MBA geeft je toegang tot een invloedrijk, uitgebreid alumninetwerk. 5 tips om deze te activeren.
Als er één bijkomend voordeel bejubeld wordt voor het volgen van een MBA, dan is het wel de toegang tot het uitgebreide netwerk dat het biedt. Een netwerk van medestudenten, faculteitsleden én het reeds bestaande alumninetwerk. Waarom is dit zo zinvol en hoe zorg je dat je deze kans optimaal benut?
George W. Bush
Harvard Business School kan zijn alumninetwerk niet luid genoeg aanprijzen. De school telt onder zijn alumni namen als voormalig president George W. Bush, presidentskandidaat Mitt Romney, Bloomberg-oprichter en voormalig burgemeester van New York, Michael Bloomberg en de huidige ceo’s van bedrijven als de Blackstone Groep (Stephen Schwarzman), Hewlett-Packard (Meg Whitman) en JPMorgan Chase (Jamie Dimon). De agenda van de speciale alumniwebsite toont een scala aan evenementen. Ook kan gevolgd worden waar klasgenoten zoal terecht gekomen zijn.
Immens waardvol
Zo’n netwerk heeft uiteraard een immense waarde bij het vinden van een volgende baan, bij het voortdurend vinden van de juiste ingangen, het verkrijgen van investeringen voor bijvoorbeeld een interessante start-up waar het oog op is gevallen of bij het vinden van goede mensen voor een project. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat vrijwel elke businessschool voor het aantrekken van goede nieuwe studenten de trompet schalt over het geweldige niveau van hun alumninetwerk. Het is ook een van de belangrijkste verschillen tussen een MBA voor relatief weinig geld online volgen of de opleiding in zijn totaliteit op campus volgen.
Alleen maar bonden
In hun jaarlijks terugkerende enquête vraagt het Amerikaanse tijdschrift The Economist aan studenten van businessschools wereldwijd hoe nuttig zij het alumninetwerk van hun school eigenlijk vinden. De Amerikaanse businessschools komen hierbij vaak het beste uit de bus. Ze zijn ook zeer goed in het innen van financiële donaties van succesvolle alumni die hun deuren hebben gepasseerd. Het meest nuttig vonden de Amerikaanse studenten het alumninetwerk van de Tuck school of Business in Dartmouth, gevolgd door Stanford Graduate School of Business.
Tuck School of Business
Volgens The Economist is Tuck zo effectief in het installeren van een diepgewortelde enthousiasme in hun alumni doordat in het slaperige plaatsje Hanover (New Hampshire) waar de school gevestigd is zo weinig spannends valt te beleven. Men geeft zich daarom volledig over aan bonden met elkaar. De eerste vermelding van een Europese businessschool op het lijstje van The Economist, op nummer 10, gaat overigens naar IMD, International Institute for Management Development in Zwitserland.
Verschillende netwerken
Op het eerste oog lijken de alumninetwerken van de scholen op elkaar en hoef je er enkel op te letten dat het een goede, actieve school is. Toch zijn er duidelijke verschillen. Hoewel alle top-MBA’s internationaal zijn, is de samenstelling van de studentenpopulaties niet altijd hetzelfde. Scholen in Amerika trekken meer Amerikanen dan scholen in Europa. De Europese MBA-scholen zit overigens wel sterk in de lift voor Amerikanen, al is het maar vanwege de prijs-kwaliteitsverhouding. De locatie maakt dus wel degelijk uit voor het netwerk. Daarnaast kent elke school specialisaties die studenten uit bepaalde bedrijfstakken aantrekken. Zo staat de Kellog School of Management in de Verenigde Staten hoog aangeschreven onder marketeers, is het bekend dat Harvard graag het accent op leiderschap legt en heeft Chicago Booth van oudsher een trouwe band met de financiële wereld.
Het alumninetwerk optimaal benutten
Maar wat als je gekozen hebt voor een businessschool met een rijk alumninetwerk? Hoe zorg je dan dat je het meeste uit dat netwerk haalt? 5 tips.
#1. Begin met netwerken vóórdat de MBA begint
Wacht niet met het opbouwen van een netwerk tot je op de campus van de businessschool van je keuze bent beland, raadt Nicole Lindsay aan, auteur van ‘The MBA Slingslot for Women: Using Business School to Catapult Your Career’. Lindsay was MBA admissions officer van Yale School of Management en vervolgens verantwoordelijk bij Goldman Sachs voor het recruiteren van MBA’ers. ‘Heb je al iets van een MBA-netwerk voordat je je aanmeldt, dan geeft je dit een enorm voordeel in het aanmeldingsproces en je loopt al vooruit in het het veiligstellen van een toekomstige stage dan wel fulltime baan.’
#2. Je leert hoe je moet netwerken
‘Een MBA leert je ook hoe je moet netwerken,’ zegt Mark Boelhouwer, ceo Ricoh Nederland. Boelhouwer volgde een MBA aan de Rotterdam School of Management in 1995 en daarna nog diverse leadership-cursussen aan IMD Business School en Insead. ‘Het is ongelofelijk belangrijk. Ik ben nog altijd actief bezig met mijn netwerk uit die tijd. En ook als een salesteam van mij moeite heeft een bedrijf in te komen kijk ik of er misschien een ingang is via alumni.’
#3. Heb geen gêne om telefoon te pakken
Dat netwerken vindt tijdens een MBA voortdurend en overal plaats. Tijdens het werken in teamverbanden en tijdens het kopje koffie erna om alles nog even door te spreken. Alles maakt onderdeel van het opbouwen van een netwerk. Huma Gruaz, voormalig MBA’er van de Amerikaanse Kellogg School of Management en ceo van Alpaytac Marketing geeft aan dat hij nooit nee zegt als hij benaderd wordt door andere alumni. ‘Ga naar zoveel mogelijk netwerk-evenementen en ontmoet dan vervolgens zoveel mogelijk mensen. Heb vooral ook geen gêne om de telefoon op te pakken en alumni te bellen voor advies. En volg de alumninieuwsbrieven om te zien waar andere alumni zijn terechtgekomen en onthoud wie voor jou in de toekomst belangrijk zou kunnen zijn.’
#4. Netwerk tijdig en wees duidelijk
Lisa Chen, directeur van de Forte Foundation en voormalig MBA’er van Wharton Business School merkt op dat je vooral ook moet netwerken voordat je het nodig hebt. Chen: ‘Het is heel ongemakkelijk om een mail te schrijven waarin je zegt dat je elkaar misschien 10 jaar niet gesproken hebt, maar nu iemands hulp wel zou kunnen gebruiken. Blijf in contact en maak vervolgens ook luid duidelijk dat je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.’
#5. Bekijk alumni-activiteiten
Een goed alumninetwerk onderhouden is voor een businessschool overigens helemaal niet zo eenvoudig. Het vraagt veel tijd om alumni verbonden aan de school te houden, zeker zodra ze over de wereld verspreiden. Interessante evenementen dienen te woren georganiseerd. En misschien nog wel het belangrijkste: tijdens hun opleiding moet de school in staat zijn een passie en een trots voor de school te ‘indoctrineren’ die een leven lang meegaat. Als de toegang tot het netwerk van een businessschool een belangrijke drijfveer is bij de keuze, informeer jezelf dan ook goed over de inspanningen van de school om het alumninetwerk actief te stimuleren.
Lees ook:
- Hoe overleef je het gevreesde GMAT-examen?
- Wat een MBA ondernemer John de Kok oplevert
- Wat is de ideale leeftijd om aan een MBA te beginnen
- 5 tips om alles te halen uit je MBA-diploma