Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

15 management boeken die elke startende manager moet lezen

Wanneer je ergens voor het eerst als manager aan de slag gaat, is er genoeg dat je nog moet leren. Dat doe je natuurlijk in de dagelijkse gang van zaken, maar wat extra kennis opdoen door het lezen van (management)boeken kan je sneller vooruit helpen. 15 tips.

beste management boeken

Voormalig Etsy-CEO Chad Dickerson vroeg onlangs aan zijn bijna 16.000 volgers op Twitter welke management boeken een startende manager gelezen moet hebben. Uit de vele reacties filterde hij een aantal boeken in verschillende categorieën. De boekenlijst van Dickerson was aanzienlijk lang.

Daarom maakte Jessica Stillman op Inc een selectie van de meest aanbevolen boeken voor managers die zich snel willen inlezen in het vak.

Management boeken helpen je anders te denken

Waarom is het belangrijk om als startende manager management boeken te lezen? Als je net begint, moet je nog gaan uitvinden wat voor jou in de praktijk het beste werkt. Wanneer je je inleest in meerdere denkwijzen en principes, kun je hiermee in de praktijk gaan experimenteren.

Door je te verdiepen in diverse managementprincipes voorkom je eindeloos herhalen van je eigen repertoire, kopieergedrag of niks doen. Een beetje leergierigheid en nieuwsgierigheid houd je scherp! En in elk boek zit immers wel een aanknopingspunt om verder te denken over jezelf en je werk.

15 management boeken die je moet lezen als startende manager:

#1. High Output Management

Het boek ‘High Output Management‘ is geschreven door Andrew S. Grove, de voormalige CEO van Intel die schrijft over zijn ervaringen als manager in Silicon Valley. Dickerson schrijft bij deze tip dat hij een groot fan was van dit boek. Hij wenste dat hij het al veel eerder had gelezen.

#2. The Essential Drucker

The Essential Drucker‘ is geschreven door Peter F. Drucker, een prominente filosoof die schrijft over de invloed van management in een organisatie. Dickerson stelt dat dit boek na 50 jaar nog steeds relevanter is dan wat we tegenwoordig aan leesmateriaal hebben.

#3. Creativity, Inc.

Creativity, Inc.‘ is geschreven door Pixar-oprichter Ed Catmull. Hij schrijft over de manier waarop je creativiteit in een organisatie en managementstijl verankert. Dit boek werd in 2014 door The Huffington Post uitgeroepen tot een van de beste management boeken van het jaar.

#4. The first 90 days: proven strategies for getting up to speed faster and smarter

The first 90 days‘ is geschreven door leiderschapsexpert Michael D. Watkins. Het draait om de manager als spil in een veranderende organisatie. Hoe ga je daarmee om?

Daarnaast schrijft Watkins over de hogere verwachtingen waar managers tegenwoordig mee te maken hebben. Het boek wordt door Amazon aangeraden en HBR laat weten dat het een van de best verkochte management boeken is.

#5. Radical candor: be a kick-ass bos without losing your humanity

Radical candor‘ is geschreven door Kim Scott. Dit boek geeft antwoord op de vraag hoe je een betere baas kunt zijn, maar ook een betere collega wordt. Scott illustreert en vertelt over haar eigen ervaringen bij onder andere Apple en Google.

Het boek is een besteller bij The New York Times en Wall Street Journal. Dickerson schrijft erbij dat het hem door veel mensen is aangeraden.

#6. Crucial conversations: tools for talking when stakes are high

Crucial conversations‘ is geschreven door Kerry Patterson. Een bestseller bij The New York Times en The Washington Post. Het boek geeft managers handvatten voor lastige gesprekken of gesprekken waarbij slecht nieuws aangekondigd wordt.

#7. Braving the wilderness: the quest for true belonging and the courage to stand

Braving the wilderness‘ is geschreven door Brené Brown. In dit boek gaat de auteur in op gevoelens van ‘erbij willen horen’ in een organisatie en de organisatiecultuur. Hoe vind je daarin je weg? Ook een bestseller van The New York Times.

#8. Thinking, fast and slow

Thinking, fast and slow‘ is geschreven door psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. Ook het boek won verschillende prijzen.

Kahneman omschrijft twee gedeelten in onze hersenen: de een werkt langzaam en logisch, de ander werkt snel en emotioneel. De auteur legt uit welke gevolgen er zijn wanneer je het ene of het andere hersendeel gebruikt in een bepaalde werksituatie. Dat kleurt vervolgens je oordeel en bepaalt hoe je beslissingen maakt.

#9. Mindset: the new psychology of success

Mindset‘ is geschreven door psycholoog Carol Dweck. In het boek wordt het verschil tussen een ‘fixed mindset’ en een ‘growth mindset’ uitgelegd.

Mensen die geloven dat je vaardigheden vast staan zullen meestal minder ver komen dan iemand die gelooft dat je vaardigheden kunt ontwikkelen. Dit heeft impact op elk aspect van ons leven.

#10. A paradise built in hell: the extraordinary communities that arise in disaster

A paradise built in hell‘ is geschreven door Rebecca Solnit. Het boek werd door verschillende Amerikaanse media gekozen tot beste boek van het jaar. Het omschrijft sociaal gedrag in tijden van crisis. Het is geen standaard managementboek, maar leert je hoe mensen het beste uit zichzelf kunnen halen.

#11. Drive: the surprising truth about what motivates us

Geschreven door Daniel Pink. In dit boek stelt Pink dat motivatie van mensen niet getriggerd wordt door geld – wat veel mensen denken. Het gaat om tevredenheid in je werk- en thuisleven. Mensen willen controle hebben over hun eigen leven en willen iets toevoegen aan de wereld.

#12. Predictably irritational: the hidden forces that shape our decisions

Geschreven door Dan Ariely. Dit boek gaat tot op de detail in op welke factoren er allemaal meespelen als we beslissingen aan het maken zijn. Hoewel we zelf denken dat we heel logische en rationele beslissingen maken, doen we dat niet, stelt Ariely.

#13. Getting to yes: negotiating agreement without giving in

Getting to yes‘ is geschreven door Roger Fisher, William L. Ury en Bruce Patton. De theorie is gebaseerd op het werk van het Harvard Negotiation Project, waar niveaus van onderhandelingen en conflictoplossing werden bestudeerd. Handig voor elke manager die onderhandelingen moet voeren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#14. How will you measure your life?

How will you measure your life‘ is geschreven door Clayton M. Christensen, James Allworth en Karen Dillon. Ook dit boek gaat over de mate van tevredenheid in je leven, het verkrijgen van inzicht hierin en het kiezen van je eigen pad (als leider).

#15. The prince

The Prince‘ is geschreven door Niccolò Machiavelli. Dit is geen managementboek, maar een verhaal van 500 jaar geleden over politieke macht en hoe mensen zich daar wel of niet onder verenigen. De auteur maakte een soort gids voor macht: hoe krijg je dat in een landschap waar je met zoveel aspecten rekening moet houden?

Vragen over management boeken:

Waarom zou je management boeken lezen?

Als je net begint als startende manager, moet je nog gaan uitvinden wat voor jou in de praktijk het beste werkt. Wanneer je je inleest in meerdere denkwijzen en principes, kun je hiermee in de praktijk gaan experimenteren.

Door je te verdiepen in diverse managementprincipes voorkom je eindeloos herhalen van je eigen repertoire, kopieergedrag of niks doen. Een beetje leergierigheid en nieuwsgierigheid houd je scherp! En in elk boek zit immers wel een aanknopingspunt om verder te denken over jezelf en je werk.

Wat is de top 3 management boeken voor beginners?

De top 3 uit de boekenlijst van Chad Dickerson is op #1 High Output Management van Andrew S. Grove, de voormalige CEO van Intel die schrijft over zijn ervaringen als manager in Silicon Valley. Op #2 The Essential Drucker door Peter F. Drucker, een prominente filosoof die schrijft over de invloed van management in een organisatie. En op nummer #3 Creativity, Inc. geschreven door Pixar-oprichter Ed Catmull. Hij schrijft over de manier waarop je creativiteit in een organisatie en managementstijl verankert.

Waarom is het beter om geen management boeken te lezen?

Soms is onwetendheid een zegen, want als je geen andere manieren kent om leiding te geven, kun je het ook niet anders doen. Toch? Dus lees maar liever helemáál geen managementboeken. Je wordt er niet perse succesvoller of gelukkiger van. Onbewust onbekwaam is wèl zo prettig.