In Wat zou Google doen? (Wzgd?) houdt journalist en hoogleraar Jeff Jarvis een gloedvol betoog om te denken als Google. In onvervalste fanboy-retoriek legt hij uit waarom Google zo succesvol is, wat de gevolgen van het Google-tijdperk zijn voor de samenleving en hoe bedrijfstakken zichzelf opnieuw kunnen uitvinden – en zo hun voortbestaan verzekeren – door hun denkwijze aan te passen aan de nieuwe realiteit. Jarvis toont zich een ware visionair, die niet schuwt om controversiële ideeën op te leggen aan ingekakte, conservatieve bedrijfstakken. Soms schiet hij hiermee uit de bocht. Zijn stellingen over onderwijs bijvoorbeeld doen meer denken aan een webinvulling van het vrijeschoolprincipe dan aan een werkelijke vervanging van de huidige onderwijssystemen. Ook veegt hij privacybezwaren wel heel gemakkelijk van tafel.
Ook Jarvis’ adoratie voor Google (en Apple) irriteert zo nu en dan. Zonder enige twijfel beweert hij bijvoorbeeld dat een energiemaatschappij beheerd door Google geen lange wachttijden zou hebben voor haar telefonische helpdesk. Aangezien Google helemaal geen telefonische helpdesk heeft is dat een typisch gevalletje wishful thinking. Het tomeloze enthousiasme van de auteur moet u dus soms met een korreltje zout nemen. Niettemin is Wzgd? het lezen meer dan waard. Het boek stimuleert om met andere ogen naar uw onderneming te kijken. En dat was nou precies Jarvis’ bedoeling.
Arjan van Bijnen