Ieder kantoor (of tegenwoordig eerder: thuiskantoor) heeft ze: collega’s die onverstoorbaar doorwerken. Het liefst sluiten ze zich helemaal af van hun naasten, met koptelefoon op of zelfs door in een aparte ruimte te gaan zitten. Small talk is aan dit type collega allerminst besteed, want deze harde werker wil doorrr: rammen, rammen, rammen!
Pauze nemen
Wat blijkt echter uit onderzoek uit 2019 door de Draugiem Group? Op het eind van de dag zijn deze mensen minder productief geweest dan hun collega’s die af en toe een gesprekje met elkaar aanknopen. Onderzoekers vergeleken werknemers die stoïcijns doorwerkten met collega’s die wél af en toe een pauzemoment inlasten. Het ideale werkritme bleek te bestaan uit 52 minuten (jep, op de minuut nauwkeurig) noeste arbeid, gevolgd door maar liefst 17 minuten pauze.
Wie deze truc uitvoerde was gedurende de 52 minuten werktijd meer gefocust dan de doorrammende werkbijen. Essentieel bij deze strategie is dat je tijdens je werk niet je mail of social media (damn you, Slack!) bijhoudt. Hierdoor raak je uit je flow, aldus de onderzoekers. De mens, zo stellen zij, is als het ware geprogrammeerd om grofweg een uur geconcentreerd te kunnen werken. In ons brein kunnen we zolang hoge activiteit laten plaatsvinden. Na dat uur gaat ons brein daarentegen over op lage activiteit werk.
Doe iets anders
Werknemers die meerdere malen per uur pauzes inlasten, waren dan wel minder productief dan degenen die dit pas na 52 minuten deden, toch wonnen zij het nog van de stoïcijnse werkadepten. Belangrijk bij het inlassen van pauzemomenten is wel dat je iets totaal anders dan werk gaat doen.
Werk je dezer dagen thuis, zoals de meeste managers en leiders, dan zou je bijvoorbeeld de was kunnen ophangen of de planten water geven. Een stuk wandelen, een magazine lezen of met collega’s praten zijn de beste manieren van pauzeren. Zolang je je pc-scherm maar even uitdoet. Ook de smartphone wegleggen doet wonderen – zo verminder je je telefoonverslaving.
In het boek Grip doet oud-Blendle-medewerker Rick Pastoor onder meer een pleidooi voor het periodiek checken van je mail. Laat je mailscherm niet de hele dag in je tabbladen staan, maar check je mail driemaal per dag, adviseert hij: ‘s ochtends, rond het middaguur en aan het einde van de middag.
Pastoor zei er in 2019 over tegen Sprout: ‘Ik ben 10 maanden geleden vader geworden. Als ik bij mijn dochter thuis ben, wil ik niet ondertussen mijn mail checken. Je kan jezelf forceren om niet te mailen, maar ik zeg: plan overdag drie momenten voor je mail, zodat je het thuis onder controle hebt, en je jezelf niet hóeft te forceren.’
Werkdoelen op orde
Maar goed, pauzes dus. Zijn er naast het verhogen van de productiviteit nog andere voordelen te benoemen van het nemen van periodieke pauzes? Jazeker! Pauzes helpen je om je werkdoelen beter op orde te krijgen, blijkt uit een artikel op Harvard Business Review. Bedenk maar: als je de hele tijd bezig bent met een bepaalde taak verlies je gemakkelijk focus. Door even pauze te nemen, zoom je als het ware uit, waardoor je je initiële doelen weer beter voor de geest kunt halen.
Daarnaast word je creatiever door geregeld pauzes te nemen. Tijdens je werk zit je brein in de focusstand, maar tijdens pauzemomenten krijgt deze de vrijheid. Al zul je het niet zeggen, de activiteit in ons brein neemt toe zodra we ons brein vrijaf geven, blijkt uit Canadees onderzoek.
Het is dan ook niet zomaar dat we onze ware eureka-momenten krijgen tijdens het wandelen of onder de douche. Je brein heeft de vrijheid om te dagdromen en ziet plots verbanden die je in je ‘geconcentreerde stand’ niet zag.