Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: Volkswagen Golf Variant

En tóch is het een plaatje. Iedereen snapt dat de zoveelste generatie van de Volkswagen Golf niet ontworpen is voor openvallende monden of nekken die draaien. Een Golfje is een Golfje is een Golfje: de stamvader van de hatchback is al veertig jaar het beste wat in die klasse te koop is als het verstand spreekt. 

Gereden: Volkswagen Golf Variant, prijzen vanaf 21.450 euro.

Maar waar we ons al jaren kapot aan ergerden, was de liefdeloze manier waarop de laatste generatie Golf Variant was vormgegeven: ‘Verdammt, er moet nog een stationversie komen! Kan een stagiair er niet een stukje aanplakken?’

We vermoeden dat de Variant van generatie VII toch tot chefsache is bevorderd. Dit keer ziet hij er gewoon strak uit. Een vestzak-Passat, die gewoon beter smoelt dan de gewone Golf, zeker met die jetsers van velgen die Volkswagen onder ons testwagentje schroefde.
Maakt de Variant zijn onverwoestbare reputatie als klasseleider ook waar? Grotendeels. Hij is een stuk ruimer dan zijn voorgangers, wat nog eens wordt benadrukt door een fatsoenlijke hoeveelheid glasoppervlak dat voor lichtinval zorgt. Op de afwerking van het interieur valt niets aan te merken, al glanst en glimt het hier en daar wat ondeftig. Maar alles zit op zijn plek, en wie de wat duurdere multimediaset aankruist op de optielijst heeft weinig te wensen over.

En dan rijdt deze Otto Normalverbraucher ook nog stiller dan de rest van de meute. Comfortabel? Misschien een tikje té. Niet dat we dol zijn op stuiterbakken, maar de voortrein van de Golf doet wat week aan. Desondanks is de Volks nauwelijks uit het spoor te krijgen en is hij, zoals dat een Golfje betaamt, de goedmoedigheid zelve.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar dan het verstand. Als dat écht hard roept, maakt de technisch verwante maar iets goedkopere en ruimere Skoda Octavia het deze Golf natuurlijk wel lastig. Nou ja, wie het merk Volkswagen al nuchter genoeg vindt en het geduld kan opbrengen om op de extrazuinige BlueMotion-uitvoering te wachten, is voor veertien procent bijtelling wel het heertje (m/v).