Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: Skoda Octavia 1.4 TS

Het degelijke, broodnuchtere Skoda levert met zijn nieuwe Octavia een budget-Passat af die verbazend fijn rijdt. Spannend? Natuurlijk niet, maar wat Sprout betreft is grijs het nieuwe zwart.

Gereden: Skoda Octavia 1.4 TSI. Prijs vanaf 23.970

Het nieuwe zwart

Autofabrikanten spelen tegenwoordig met Lego. Ze bouwen verschillende modellen, vaak van verschillende merken, met blokken uit dezelfde doos. De Volkswagen Groep is er kampioen in. De Golf, maar ook de Audi A3 en Seat Leon delen onderhuids het gros van de onderdelen met elkaar. En met deze helderwitte Skoda Octavia.

De Tsjechen bewijzen wel het nuchterste merk uit de Volkswagenstal te zijn. Vergeleken met de Octavia is zelfs een Golf nog frivool. Maar de Octavia is ook bedoeld voor rijders die hun auto als nuttig gebruiksvoorwerp beschouwen. En deze door en door keurige sedan bedient ze goed.

Allereerst met zijn formaat: de Octavia is bijna een Passat! Een halve klasse groter dan de Golf, een ruime instap, veel beenruimte en toen de achterklep – een volwaardige vijfde deur – hartelijk openzwaaide viel onze bek nog verder open: 590 liter is een klein zwembad.

Snelle respons op het bedienen van knoppen

Nog zo’n deugd die de nuchtere rijder waardeert: comfort. Skoda gebruikt niet overdreven veel ‘mooi aanvoelende materialen’ maar van binnen zit alles op zijn plek, de ondraaglijke grijsheid van zijn voorgangers is geweken en de audio, navigatie en telefoon laten zich bedienen via een juweel van een aanraakscherm. Ja, ook andere wagens uit de Volkswagenstal zijn voorzien van dit fijne setje, dat echt opvalt door de snelle respons op het bedienen van knoppen en al helemaal op de volgzaamheid waarmee het reageert op stemcommando’s. Niet onbelangrijk: tijdens een doordeweekse rit is de boordelektronica bepalender voor het rijgenot dan de seconden waarmee een auto naar zijn theoretische topsnelheid jakkert. 

En dan is de Octavia ook nog stil en goddank niet zo’n stuiterbak als veel hijgerige hatchbacks in zijn klasse. Het 1.4-tje in onze witte doos bleek al net zo vriendelijk in de omgang: met een praktijkverbruik van een op zestien echt zuinig, maar dankzij turbo plus mechanische compressor altijd bereid de spieren te laten rollen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

14 procent bijtelling 

De Tsjechen leveren dus heel veel auto, en je moet hem nog behoorlijk volstouwen met accessoires om de prijs richting die van een even krachtige Golf te krijgen. Toegegeven: als sedan-achtige hatchback is hij wel érg braaf, maar als dieselcombi met 14 procent bijtelling wordt de Octavia een geheide tophit.

En saai? Natuurlijk is de Octavia niet spannend. Maar hadden we de mond niet vol van de terugkeer naar degelijke waarden als betrouwbaarheid, soberheid en waar voor je geld? Precies: grijs is het nieuwe zwart.