Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: Mazda 6 SportBreak

Laat die Passat en Peugeot 508 maar staan. Mazda heeft met zijn Mazda 6 SportBreak zo'n fijne en fiscaal vriendelijke station afgeleverd, dat we de Japanner zijn gebrek aan prestige graag vergeven.

Gereden: Mazda 6 SportBreak 2.0 SkyActiv-G TS prijs: 30.990 euro

 

 

Banzai Break

 

Autofabrikanten hebben ons mooi tuk: brave gezinsrijders zijn dol op een mpv, suv of alle kruisingen daartussen. Die barsten allemaal van uitstraling en praktisch nut, maar leuker: ze zijn duurder dan een stationcar die hetzelfde te bieden heeft.

Toegegeven, een Mondeo, Passat of Peugeot 508 is niet echt sex op wielen, en dat geldt ook voor onze Mazda 6 SportBreak.

 

Smoel

 

Hoewel: zijn roofkatachtige smoel mag er zijn, die gekromde welving boven de voorwielen is ook best een tikje wild. Voor het overige is de decent donkerblauwe vijfdeurs er een volgens de huidige mode: een daklijn die naar achteren toe laag afloopt, een taille die het omgekeerde doet, dakrails erop voor de mooi, een kloek setje lichtmetaal eronder en klaar is kees.

 

Net interieur

 

Netjes gedaan van de Japanners, die doorhebben hoe we ons willen verplaatsen: in een ruim en rustig interieur, naadloos afgewerkt met prettige materialen. De multimediaknoppen voelen heerlijk solide aan, dat kleine chromen stripje op de bedieningshendel van de ventilatieroosters zit perfect op zijn plek. Daar is over nagedacht, vergaderd, gevijld en fijngeslepen: we worden in de watten gelegd.

 

Fijne bak, fijne motor

 

Al rijdend geldt dat vooral voor de lekker schakelende zesbak en de wat lichte, maar toch gevoelvolle besturing. De benzinemotor is een meesterwerkje: 145 pk, voldoende soepel, maar met een praktijkverbruik van 1 op 15 echt belachelijk zuinig. Dat zijn dieselcijfers, en nog wel zonder turbo. Meer goed nieuws is het comfort: de vorige 6 was een stuiterbak. Met deze editie kunnen we ook flink tekeergaan, maar binnen de justitiële grenzen bieden vering en demping een acceptabel comfort.

 

Sorry Mondeo, sorry 508

 

Mazda boft maar. Ford kan zijn Mondeo pas volgend jaar aflossen, de Peugeot 508 gaat alweer een tijdje mee. Dat geeft de SportBreak een kans bij rijders die klassekoning Passat té doorsnee vinden of een beetje vooruit willen ondanks hun fixatie op 20 procent bijtelling. Binnenkort komt de SportBreak er als dikke diesel, en dan rijdt hij met 150 pk en een pakhuis aan koppel rondjes om de Duitse degelijkheid. Banzai!

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:  Range Rover TVD6: Bling Buffel