Zou jij een opdracht gunnen aan iemand die je eigenlijk arrogant vindt? Of aan iemand met wie je nauwelijks een klik hebt? Waarschijnlijk niet. Daarom is het belangrijk dat anderen jou als ondernemer respecteren en je idealiter aardig vinden.
Bewezen methoden
Maar hoe doe je dit? Het zal immers niet met iedereen die je tegenkomt op een natuurlijke wijze klikken. In onderstaande infographic van QuidCorner vind je twaalf wetenschappelijk bewezen methoden om dit te bereiken. Geef anderen bijvoorbeeld complimentjes, zodat zij die optimistische boodschappen aan jou linken. Of maak goede grappen, zodat anderen jou grappig vinden.
Het zijn allemaal goede tips, op eentje na dan. Als tweede tip staat er dat je anderen bij de naam moet noemen, zodat ze zich speciaal voelen. Dit kan zo zijn voor sommigen, maar als je de truc doorhebt – en dat hebben er velen – is het vooral irritant. De truc is te vaak uitgehaald en daardoor vervallen tot een cliché. Als toehoorder voel je je eerder alsof je sociaal wordt opgelicht, alsof de ander iets van je moet. Hierdoor schiet je je doel voorbij, want je wil niet dat de toehoorder vermoedt dat jij met een sociale techniek bezig bent.
De kunst is daarom om onderstaande twaalf trucs op een natuurlijke wijze toe te passen. Dit kun je het beste doen door dezelfde truc niet telkens te gebruiken, maar te doseren. Noem je iemand slechts eenmaal bij de naam, dan blijft het natuurlijk en voelt de ander zich alsnog speciaal.