Veelgevraagd spreker Jos Burgers wilde graag een managementboek schrijven dat ook echt gelezen werd. Vandaar dat de marketinggoeroe besloot een roman te schrijven om de kunst van het ‘klanten helpen’ aan de man te brengen. Dit doet hij middels de beslommeringen van Tim, een dierenwinkeleigenaar die wanhopig probeert zijn zaak van de ondergang te redden en stukje bij beetje doorkrijgt hoe hij zijn klanten écht van dienst kan zijn.
In zijn opzet is Burgers goed geslaagd: Hondenbrokken leest als een trein. Met slechts 120 pagina’s kunt u het bovendien in anderhalve treinreis uitlezen. De verhaalvorm helpt om Burgers’ managementtips concreet te maken, in tegenstelling tot de abstracte wirwar van menig managementboek. Is het een goede roman? Nee, dat niet. Burgers zal er zeker geen literatuurprijs voor ontvangen. Een kinderboekenprijs ligt meer binnen zijn bereik, getuige de onuitstaanbaar eendimensionale karakters die Hondenbrokken bevolken. Cabaretier Marc-Marie Huijbregts deed daar eens een leuke uitspraak over: “Als je iets niet goed kunt, dan is het altijd nog leuk voor kinderen.”
Volwassen lezers zullen zich soms dan ook ergeren aan met name de kinderlijke dialogen in het verhaal. Neemt echter niet weg dat Burgers een pluim verdient voor zijn uiterst geslaagde poging om op een toegankelijke manier zijn marketingwijsheden aan de man te brengen. Daarnaast is het een prima manier om uw kinderen op speelse wijze wat te leren over klantgerichtheid. U steekt er zelf ook nog wat van op.
Arjan van Bijnen