FD-redacteur Marleen Janssen Groesbeek geeft in dit boek een totaaloverzicht van de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen in Nederland, maar ook daarbuiten. Het accent ligt echter op ontwikkelingen binnen en net buiten de eigen landsgrenzen. Het boek wordt gepresenteerd als een ‘pleidooi voor het ondernemerschap van de 21e eeuw’, maar dient toch vooral als uitgebreide opsomming van alle duurzame activiteiten van ondernemers, overheden en andere spelers.
Een must dus voor iedereen die wil weten wie er nu eigenlijk, en op welke manier, duurzaam onderneemt. Echter, de wat droog opgesomde parade van voorbij stuivende duurzaamheidsinitiatieven is ook een beetje saai. Gedurende de 322 pagina’s moest ondergetekende geregeld een geeuw onderdrukken. Kwestie van te veel informatie, te weinig entertainment. Ruimte voor reportage-elementen en ondersteunende interviews was daarom welkom geweest. Daar komt bij dat er helemaal niets nieuws in Duurzamer ondernemen staat.
Wie al goed op de hoogte is van de ontwikkelingen binnen MVO heeft niets meer dan een reminder aan dit werk. Maar voor niet-ingewijden vormt het boek een behoorlijk complete introductie in de wereld van duurzaamheid, ontdaan van de zweverigheid en zelfgenoegzaamheid waarmee andere auteurs eerder over het onderwerp schreven.
Arjan van Bijnen