In dit boek worden de geheimen van Scandinavische succesnummers als IKEA en Lego in een manifest gegoten. Strekking: ze gebruiken allemaal de Viking-methode om de wereld te veroveren. Dat de ene stelregel door Lego wordt toegepast en IKEA het tegenovergestelde doet wordt hier voor het gemak vergeten. Ook met hun zoektocht naar parallellen met de oude Vikingen snijden de schrijvers zichzelf lelijk in de vingers. Over aanpassen aan de omgeving: “De Noormannen onderwierpen de Saksen en veranderden zo de geschiedenis van Engeland.” Volgens uw recensent is het uitmoorden en knechten van een volk toch iets anders dan integreren binnen de heersende cultuur. Zo staat het boek bol van de onbenulligheden. Natuurlijk, het manifest is opgebouwd uit waardevolle stellingen. En inderdaad, ieder succesvol bedrijf hanteert wel een paar van de regels uit het manifest. Uit de wanhopige pogingen om alle stellingen aan Scandinavische toppers te koppelen – de schrijvers noemen soms zelfs een Amerikaans bedrijf een Vikingbedrijf – valt af te lezen dat het hele manifest toepassen een onmogelijke opgave is. Daarnaast was het interessanter geweest om dieper in te gaan op de opmerkelijke verhalen achter IKEA, Smirnoff en Lego. In dit boek worden slechts anekdotes aangestipt, waardoor we nauwelijks iets mee krijgen van de vele ups en downs van de bedrijven. De humor waar de schrijvers zelf prat op gaan wekt overigens vooral irritatie op.