Annemarie van Gaal begon haar ondernemersloopbaan begin jaren negentig in Rusland, waar ze voor uitgeverij VNU samen met Derk Sauer Moscow Magazine opzette. Dat mislukte, waarna ze in 1992 hun eigen uitgeverij Independent Media oprichtten, waarmee ze succesvolle titels als Cosmopolitan en Marie Claire verkochten. Sinds 2000 is Van Gaal terug in Nederland en actief met verschillende bedrijven en projecten. Bij de Global Entrepreneurship Week (GEW) Maastricht lichtte ze haar succesfactoren toe:
Geen ervaring
“Je moet altijd blanco naar dingen kunnen kijken om tot innovatie te komen. Als je een traditionele uitgever vraagt: wat is een tijdschrift? Dan zal hij zeggen: een periodiek blad met een coverprijs, dat via kiosken en boekhandels te koop is. Voor hem is er maar één manier waarop een tijdschrift verkocht kan worden. Ik worstelde in Moskou met de distributie van de bladen die we uitgaven. De staatsdistributeur waar ik mee werkte, had duidelijk andere belangen dan ik. Ik wilde zoveel mogelijk bladen verkopen, hij wilde alleen zo min mogelijk moeite doen. Daarom ging ik – blanco – een andere oplossing zoeken. In de stad liepen toen jongens met dozen bananen rond, die ze verkochten bij stoplichten aan automobilisten. Ik vroeg ze of ze niet liever tijdschriften wilden verkopen, en bood ze de eerste doos gratis aan, plus nog één als ze een vriend ook aan het verkopen kregen. Ze mochten zelf hun marge bepalen bovenop de inkoopprijs, dus we haalden de prijs van de cover af. Binnen no time had ik vierduizend verkopers door de stad lopen.”
Geen hoofdkantoormentaliteit
“Je moet altijd je ogen en oren open hebben in de markt. Niet blijven hangen op het hoofdkantoor, maar luisteren naar wat de markt wil. Ik deed dat door onze straatverkopers in delegaties uit te nodigen om naar covers, coverteksten en layouts te laten kijken. Ik vroeg aan hen: wat denk je dat het beste verkoopt? Daarover gingen we discussiëren en daar kwamen de beste ideeën uit. Ik ben naar New York en Tokio gegaan om prestigieuze prijzen op te halen voor marketing, maar dat waren allemaal hun ideeën. Ze bedachten bijvoorbeeld voor me dat we plastisc zakken moesten bedrukken met onze covers, omdat het toen gebruikelijk was om inkopen te doen in verschillende winkels met een plastic tas die je in een aparte winkel daarvoor kocht. Die hebben we voor een paar cent per stuk laten maken in Duitsland en zijn we gaan verkopen in Rusland. We maakten er geen winst of verlies mee, maar daarmee hadden we wel overal billboards op straat rondlopen voor ons. De eerste keer dat we dat probeerden – met de cover van de nieuwste Cosmopolitan – was de oplage van 10.000 binnen tien minuten uitverkocht.”
Geen verstand
“Mensen hebben me voor gek verklaard dat ik bleef in Rusland, ondanks alle problemen die zich voordeden. Ik heb tweehonderd mensen moeten ontslaan, heb twee coups meegemaakt en ben bedreigd door de maffia, maar ik ben altijd doorgegaan. Dan stond er iemand voor me die vroeg ‘Er is jou in twee jaar tijd al niets overkomen hè? Dat komt door mij, ik heb je beschermd. Nu moet je me betalen.’ Op dat soort momenten zat ik echt te shaken van angst, maar ik heb mijn hoofd koel gehouden en doorgegaan met waar ik in geloofde.”
Lees ook wat Albert Verlinde vertelde over ondernemen in de musicalbranche tijdens de GEW Maastricht Foto: Jonne Seijdel